Slecht onderhoud bruggen leidt tot miljoenenschades

Door Theo Scholte , 13 april 2018

Slecht onderhoud bruggen leidt tot miljoenenschades

Het slechte onderhoud aan ruim honderd bruggen, viaducten en tunnels kan grote schade aan de economie veroorzaken. Bij afsluiting van één cruciaal knooppunt kan dit in de vele miljoenen lopen. Dat blijkt uit een doorrekening die hoogleraar Bert van Wee voor EenVandaag en NH Nieuws heeft gemaakt.

Hoogleraar transportbeleid Van Wee rekende voor Eén Vandaag uit wat de economische schade is als de A10 dicht gaat om op een drukke dinsdagochtend. “De eerste dag wordt het een zooitje”, zegt Van Wee. “Ik verwacht dat veel mensen flinke vertraging hebben”. Hij rekent voor dat de eerste dag de economische schade alleen 1 tot 1,5 miljoen is. Een groot deel van die schade komt op het bordje van bedrijven en zakelijk verkeer.

Landelijk probleem

Bouwend Nederland vindt de uitkomsten van het onderzoek door Eén Vandaag zeer zorgelijk. „Het gaat hier immers om de veiligheid van de weggebruikers” stelt Algemeen Directeur Fries Heinis in Telegraaf. “De uitkomst is jammer genoeg geen verrassing, want het is in lijn met de resultaten van eerder onderzoek dat Bouwend Nederland heeft laten doen, naar de staat van 750 bruggen en tunnels van het Rijkswegennet, waaruit bleek dat er op meerdere locaties calamiteiten dreigen zoals vorig jaar met de Merwedebrug.”

Onnodige kosten

Heinis: “De files kosten veel ondernemers geld en levert onnodige extra CO2-uistoot op, en de gevolgschades kunnen enorm zijn. De afsluiting van de Merwedebrug kostte de ondernemers naar schatting een half miljoen per dag. En de afsluiting van de Merwedebrug was geen incident: er zijn al meerdere bruggen afgesloten geweest voor vrachtverkeer, zoals de Hollandse Brug (2007), bruggen over het Twentekanaal en de Elburgerbrug (2016).”

Ook gemeentelijke bruggen in het geding

Fries Heinis: “Bouwend Nederland heeft de verkiezingsprogramma’s van de grootste partijen in 335 gemeenten geanalyseerd en daarbij gezocht naar de bouwgerelateerde onderwerpen. Mede geholpen door de media zien veel gemeentelijke partijen de noodzaak van het bouwen van voldoende én betaalbare woningen. Opvallend afwezig is echter de aandacht voor de eigen kunstwerken, zoals tunnels, bruggen en viaducten. Slechts in twee programma’s, namelijk van de Christenunie in Apeldoorn en de VVD in Rotterdam, is er aandacht voor het inventariseren van de technische staat van de kunstwerken.” Dat is geen goed teken, meent Heinis “want al in 2015 bleek uit onderzoek dat veel gemeentelijke bruggen in slechte conditie zijn, en dat van een groot deel de technische staat niet eens bekend is. Het lijkt erop dat gemeenten de infrastructuur stelselmatig negeren.”


INFRAMARKT

Over de auteur

T.C. (Theo) Scholte

Woordvoerder