Wat is de toegevoegde waarde van een familiebedrijf?

Door Redactie, 03 juli 2018

Wat is de toegevoegde waarde van een familiebedrijf?

In BNL #2 vroeg Rieneke Leusink van Ter Steege Groep aan Dura Vermeer Hengelo: 'Wat vinden jullie de toegevoegde waarde van een familiebedrijf?' Henk Pluimers, algemeen directeur van Dura Vermeer Bouw Hengelo, weet wel drie toegevoegde waarden: langetermijnvisie, een platte organisatie en betrokkenheid.

Henk Pluimers werkt zijn hele leven al voor familiebedrijven en de laatste 32 jaar bij Dura Vermeer in Hengelo. “Je weet hier voor wie je werkt en voelt je meer betrokken. Medewerkers vinden het bijzonder dat Job Dura zelf in de raad van bestuur zit en heel toegankelijk is. Die korte lijnen zijn een grote meerwaarde. Een andere meerwaarde is het nadenken van generatie naar generatie. Ook in de toekomst moet het bedrijf voortgezet kunnen worden.”

Nieuwe afdeling

Door die langetermijnvisie begon Dura Vermeer Bouw Hengelo al vóór de crisis met de ontwikkeling
van het bouwbedrijf van de toekomst. Destijds begon dat met het opzetten van de afdeling Klant en Markt. “Aandacht voor de klant, nu doen veel meer partijen dat, maar wij hebben daar al vroeg de organisatie op aangepast. Wat wil de professionele klant precies qua huisvesting, design en constructie? We hebben bedrijfskundigen en architecten aangenomen die goed naar de klant luisteren en vragen kunnen beantwoorden. Destijds was dat een forse vernieuwing, maar inmiddels is de afdeling helemaal geïntegreerd.”

Creatieveling en techneut

Ook na de crisis bleef Dura Vermeer Bouw Hengelo zich verder ontwikkelen. Er kwam aandacht voor
ketensamenwerking, voor horizontaal organiseren en voor het werken in zelfsturende teams. “Die teams organiseren zelf hun projecten van ontwikkeling tot oplevering, zonder tussenkomst van managers. Alle betrokkenen – ontwikkelaars, uitvoerders, creatievelingen en techneuten – zitten in dat team. We zijn onlangs bijvoorbeeld begonnen met de bouw van een nieuw onderkomen van Unilever op het universiteitsterrein in Wageningen. In een maand tijd wist het team met de klant een plan te maken dat meteen uitgevoerd kon worden. Hiermee onderscheiden we ons als bouwer. Tegelijk haal je door deze manier van werken meer creativiteit en passie uit mensen dan wanneer je ze van bovenaf commando’s
geeft. En het maakt het werk gewoon ook veel leuker.”

Toekomst

Volgens Pluimers is het vooral belangrijk om gezamenlijk het bedrijf toekomstbestendig te maken. “In het begin was het moeilijk om de organisatie in beweging te krijgen, maar nu rolt het wiel door. Medewerkers zijn ook niet meer verbaasd als er weer een wijziging in de processen komt. Ze weten dat we ons continu moeten aanpassen om toekomstbestendig te blijven. Ook nu ontwikkelingen als automatisering en robotisering voor de deur staan.”


ONDERNEMERSCHAP EN INNOVATIE