Hoe goed is jouw bedrijf online te vinden?

Door Arjan Walinga , 25 juli 2018

Hoe goed is jouw bedrijf online te vinden?

Uniek aanbod van Bouwend Nederland

Bouwend Nederland is samen met Google het project ‘de weg naar online succes’ gestart
om mkb lidbedrijven beter online zichtbaar te maken. Klanten zoeken hun informatie namelijk steeds meer online en grotendeels via zoekmachines zoals Google. Zonder een goede en zichtbare website, blijf je voor potentiële klanten onzichtbaar. Onlangs is een pilot van dit project met tien mkb’ers uit de bouw succesvol afgerond.

Uit een analyse van Bouwend Nederland blijkt dat een groot deel van de leden een verouderde website heeft of zelfs helemaal niet online te vinden is. “Met dit project krijgen onze lidbedrijven advies over het optimaliseren van hun website of het maken van een nieuwe website”, legt Arjan Walinga, accountmanager Bouw Klein bij Bouwend Nederland uit. Het gaat bij deze optimalisatie van de online zichtbaarheid niet zozeer om het genereren van (nog) meer werk maar juist om het binnenhalen van het juiste werk, passend bij de onderneming. Walinga: “Een aannemer die in de uitbouwen zit, wil geen aanvragen voor nieuwe dakkapellen.”

Aan de slag
Het ontbreken van kennis, online vaardigheden, tijd en vertrouwen. Dat zijn volgens Lisa Dijkstra, projectleider van ‘de weg naar online succes’, de vier redenen waarom het voor het mkb lastig blijft online zichtbaar te zijn en te blijven. “Onze digitale marketing partners in dit project, zijn gespecialiseerd in het mkb en kennen dus hun wensen en behoeften”, vertelt Dijkstra. Via een stappenplan wordt door de online partner de basis gelegd voor online succes; is je website gebruiksvriendelijk, laadt deze snel, is je website veilig en zijn alle contactgegevens correct? “Maar er zijn nog meer stappen”, vervolgt Dijkstra. “We maken via Google Analytics inzichtelijk wat jouw webbezoekers doen want meten is weten. Daarnaast gaan we aan de slag met social media en stellen een contentkalender op, optimaliseren ‘Google Mijn Bedrijf’ voor een betere vindbaarheid in zoekmachines en zetten een campagne op via Google Ads.”

Online succes
Het programma duurt vier maanden. Hierin leer je de online basisvaardigheden waardoor je meer inzicht krijgt in de online wereld en beter met een online partner kan communiceren. “Het is een eerste stap op weg naar online succes”, benadrukt Dijkstra. “Het doel is om een lange termijn samenwerking aan te gaan om van het bouwen aan online succes een structurele bezigheid te maken. Want ook na dit programma kunnen de online partners je blijven ondersteunen en adviseren.” Na de pilotfase van het project ging het merendeel van de ondernemers verder met één van de Premium Partners. Walinga vult hierbij aan: ”Klanten zoeken informatie steeds meer online. Meer dan 90 procent maakt daarbij gebruik van een zoekmachine. Een betere vindbaarheid in Google en de uitstraling van je website zijn daarbij essentieel. Ook online reviews worden steeds belangrijker. Onderschat dus niet de kracht van een goede website.”

Wilt u meedoen aan dit project of meer informatie?
Neem contact op met Arjan Walinga via A.Walinga@bouwendnederland.nl of 079 - 3 252 163


INFORMATISERING VAN DE BOUWKETEN

Over de auteur

A. (Arjan) Walinga

Accountmanager