Onbetaalde facturen, hoeveel geld laat u liggen?

Door Roeland Contzé , 11 mei 2016

Vroeg of laat krijgt u ongetwijfeld te maken met klanten die hun factuur veel te laat betalen. U kunt natuurlijk rustig afwachten tot het geld op uw rekening staat, maar voor de gezondheid van uw
bedrijf is het beter om klanten zo snel mogelijk te laten betalen. Elke dag dat een factuur openstaat, kost uw bedrijf geld. U loopt namelijk rente mis en kunt het geld niet onmiddellijk opnieuw
investeren. Goed debiteurenbeheer levert daarom direct winst op. Ontdek hoe het werkt.

Kijk naar uw Days of Sales Outstanding
Het aantal dagen dat uw facturen openstaan is het aantal Days Sales Outstanding (DSO). Hoe hoger uw DSO, hoe langer het duurt voordat er geld op uw rekening staat. In Nederland is de gemiddelde DSO 48 dagen. Hoe weet u of uw facturen te lang openstaan? Dat hangt deels af van de branche waarin u actief bent. Maar als vuistregel kunt u aanhouden dat een DSO tot vijftig dagen acceptabel is.

Staan uw facturen langer open, dan is het zinvol om uw debiteurenbeleid aan te scherpen en kritisch te kijken naar de klanten met wie u zakendoet.

Staan uw facturen te lang open?
Uw kunt uw eigen DSO uitrekenen met de volgende formule:

(Openstaand bedrag)/Omzet x 365 = DSO

Een rekenvoorbeeld. Stel uw omzet is € 5.000.000 per jaar en u hebt een openstaand bedrag van € 500.000. Dan is uw DSO: (€ 500.000)/(€ 5.000.000) x 365 = 36 dagen

Facturen die te lang openstaan kosten u geld
Blijkt uit voorgaande berekening dat uw DSO hoger is dan vijftig dagen, en dat uw facturen dus te lang openstaan? Dan kost dat u geld. Elke dag dat een klant niet betaalt, loopt u namelijk rente mis. Omzet is immers pas winst als die snel op uw bankrekening staat. Omzet die alleen in de boeken staat, telt niet. Door uw DSO te verlagen, kunt u snel winst halen uit uw omzet.

Kijk voor meer informatie op www.bouwendnederland.nl/das-incasso.



Over de auteur

R.M.H. (Roeland) Contzé

Manager Ledenvoordelen