Bijna alle netbeheerders aangesloten bij mijnaansluiting.nl

Door Redactie, 23 september 2016

Bijna alle netbeheerders aangesloten bij mijnaansluiting.nl

Het aanvragen van (tijdelijke) aansluitingen voor elektriciteit en gas bij de netbeheerders is al vele jaren een punt van ongenoegen bij de leden van Bouwend Nederland. De KOMAT Commissie Bouwplaats Inrichting heeft daarom het initiatief genomen om tot een verbetering van de samenwerking te komen. Samen met Netbeheer Nederland is zij een traject gestart met drie aandachtspunten: de bouwkasten, de communicatie tussen partijen bij processen en de website www.mijnaansluiting.nl.

In het verleden hadden alle netbeheerders hun eigen website en formulierenstroom om een aansluiting aan te vragen. In 2011 hebben 25 netwerkbedrijven, verenigd in de Landelijke Samenwerking Ondergrondse Infra (LSOI), hun handtekening gezet onder het Wenkend Perspectief. Met dit convenant hebben de netwerkbedrijven hun visie geformaliseerd voor het ketenproces voor het realiseren, wijzigen en verwijderen van aansluitingen op de ondergrondse infrastructuur. Kort samengevat moet de samenwerking op nationaal niveau en over de hele keten het volgende opleveren:

• De overlast voor de maatschappij beperken
• De klanttevredenheid verbeteren
• De doorlooptijd verkorten
• De kosten over de hele keten verlagen

Landelijke Intake Portal

Zo is er begonnen met het bouwen van één Landelijke Intake Portal (LIP) om daarmee de twee bestaande portalen te kunnen vervangen en samen te voegen op mijnaansluiting.nl. André Kivits is operationeel manager van de Stichting mijnaansluiting.nl en is zeer te spreken over de voortgang. “De website draait nu een jaar en twee maanden, en dat loopt eigenlijk erg goed. Tijdens de eerste periode hadden we voor de zekerheid een team klaarstaan om eventuele problemen direct te tackelen, want meestal heb je wel wat kinderziektes bij een nieuwe site of iets dergelijks. Maar we zijn tot nu toe helemaal geen grote problemen tegengekomen, dat is erg prettig”, zegt Kivits.

Klantbeleving

 In de tussentijd wordt de website uiteraard wel geoptimaliseerd en gestroomlijnd volgens Kivitis. “We hebben een zogenoemde Werkgroep Klantbeleving opgericht, om te onderzoeken hoe de gebruikers de site ervaren en wat er beter kan. Mensen kunnen hun reactie geven en wat wij zelf aan kunnen passen, doen we zo snel mogelijk. Andere zaken moeten door de websitebouwer worden gedaan. Die wijzigingen hopen we eind dit jaar, begin volgend jaar door te hebben gevoerd op de site.”

Kleine en groot doen mee

Tegen die tijd zullen ook de netbeheerders in Zuid-Nederland aan het LIP zijn gekoppeld. “Alle netbeheerders boven de rivieren zijn destijds vrijwel meteen aangesloten, nu zijn we bezig met Zuid-Nederland, dat overgaat van huisaansluiting.nl naar mijnaansluiting.nl”, zegt Kivits. “Dat betekent dat vanaf dat moment alle elektriciteits- en gasbedrijven in Nederland plus alle waterbedrijven aangesloten zijn, en daarnaast doen ook de grote mediapartijen als Ziggo en KPN mee. Maar ook kleinere zoals Kabeltex, de kabelaar op Texel”, vertelt Kivits. “Van alle partijen is dan in totaal 98 tot 100 procent aangesloten. Dat is een score waar we dan ook heel erg blij mee zijn.”

Kijk voor meer informatie op www.mijnaansluiting.nl


LOGISTIEK IN DE BOUW