Campagnewebsite neemt twijfels over isolatie weg

Door Redactie, 25 januari 2017

Campagnewebsite neemt twijfels over isolatie weg

Tussen 17 oktober en 4 december 2016 liep de eerste fase van de campagne ‘Energie besparen doe je nu’ van het Ministerie van BZK, die bewoners moet aansporen tot energiebesparende maatregelen. Sinds 1 oktober 2016 geldt ook de subsidie Energie besparen eigen huis die een financiële tegemoetkoming biedt in de kosten. Een ideale tijd voor bewoners om actie te ondernemen. Aan Puk van Meegeren van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal daarom de vraag: hoe succesvol was de campagnewebsite van ´Energie besparen doe je nu´?

Puk van Meegeren: “In de campagneperiode waren reclamespotjes op tv te zien en op de radio te horen. Daarnaast plaatsten we online banners op websites die mensen verleidden om naar de campagnewebsite www.energiebesparendoejenu.nl te gaan. In de campagneperiode bezochten gemiddeld 12.000 mensen per week de website. In totaal hadden we in deze tijd ruim 85.000 bezoekers. We werkten ook aan herkenning: de beelden op de homepage vervingen we door de beelden uit de commercials, zodat er een eenduidig herkenbaar beeld ontstond waar mensen gemakkelijker op zouden doorklikken. Van 4 december tot half februari 2017 doen we behalve via Facebook niet meer aan actieve marketing. Maar de website bestaat uiteraard nog steeds en trekt nu wekelijks 1700 bezoekers.”

Doelen campagnewebsite

Van Meegeren: “Wat veel mensen denken is dat isolatie duur is, de werkzaamheden veel rommel geven en het uiteindelijk weinig oplevert. Een belangrijk doel van de website is om dit soort twijfels en barrières bij bewoners weg te nemen. Daarom is de eerste pagina volledig gericht op het geven van de juiste informatie over isolatie. De betreffende pagina is inmiddels 50.000 keer bekeken en bezoekers blijven gemiddeld drie minuten, dat is best lang. Daarnaast bieden we gericht informatie over de subsidie en linken we door naar pagina’s over subsidies en leningen. De subsidies zijn op dat vlak populairder dan de links over leningen. In totaal is 11.000 keer doorgeklikt naar één van deze links. Het tweede doel van de site was om het contact met lokale energieloketten aan te boren. De pagina voor het zoeken naar een energieloket in de eigen gemeente is 9.000 keer bekeken, en er is 5.500 keer doorgeklikt naar de dienstverlening van een energieloket. We horen ook dat de energieloketten door de campagne meer traffic krijgen. Dat is dus goed nieuws. Een ander effect van de campagne was dat mensen die een spotje zagen of hoorden, via Google zochten op trefwoorden als ‘spouwmuurisolatie’ en ‘energiesubsidie’, en zo bij andere gerelateerde websites terecht kwamen. Zo wordt de Energiesubsidiewijzer nu vaker bezocht.”

Informatieverstrekking

Van Meegeren: “Wat we merken is dat de site goed gewerkt heeft op het gebied van informatieverstrekking. Dit is relevant voor bewoners die zich in de eerste, oriënterende fase begeven. In mindere mate hebben we de mensen die zich al op de drempel begeven van het aanvragen van een offerte geholpen. Via het onderdeel ‘Check je woning’ op de website, helpen we bewoners die zich afvragen hoe goed hun huis geïsoleerd is en wat de verbeterpunten zijn. Het advies kunnen ze vervolgens naar zichzelf en/of energieloketten e-mailen en gebruiken bij het aanvragen van een offerte. Ongeveer duizend bezoekers heb tot nu toe deze stap gezet, en nog eens 700 mensen zijn naar Wij-isoleren.nl gegaan, een website voor het vinden van gekwalificeerde isolatiebedrijven.”


DUURZAAMHEID