BNR Bouwmeesters over hoogbouw

Door Redactie Bouwmeesters , 16 februari 2017

BNR Bouwmeesters over hoogbouw

Voor de komende tien jaar staan er 25 woontorens op de bouwagenda van Rotterdam. Waarom is de Maasstad zo gewild voor hoogbouw en in welke gebieden gaan deze torens komen? Niet iedereen is blij met deze ontwikkeling maar met de groeiende druk op de binnenstad is hoogbouw de oplossing om iedereen een plek te geven. 

Studiogasten waren deze week:

-Erik Faber, partner bij Fakton en zit in het bestuur van Stichting Hoogbouw
-Emiel Arends, stedenbouwkundige bij Stadsontwikkeling Rotterdam
en
-Wilco van den Ban, directeur bij gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM en betrokken bij een groot aantal hoogbouwprojecten in Rotterdam 

Hoogbouw-flow

Stedebouwkundige Arends legde in de uitzending uit dat de geplande 25 woontorens passen in de verdichtingsopgave van Rotterdam, met als doel bijna een verdubbeling van het aantal inwoners van de binnenstad tot 60.000. Ook volgens Van den Ban van AM is dat niet overambitieus. Zelfs tijdens de economische crisis bleef Rotterdam in de “hoogbouw-flow” die ervoor heeft gezorgd dat van de tweehonderd gebouwen hoger dan 70 meter die Nederland telt er 60 in deze stad staan.

Minder leuk

Dat niet alle Rotterdammers gediend zijn van al die hoogbouw en van wat er nog aan torens gepland staat, bleek uit de reportage in de uitzending. Er zijn ook inwoners van de stad die vrezen voor nog meer drukte en verkeersopstoppingen, waardoor de stad minder “leuk” wordt dan dat die nu is.

Kritische massa

Juist om de stad aantrekkelijk te houden, moet hoogbouw worden gecentraliseerd, legde Faber uit. In Rotterdam gebeurt dat langs de as van het nieuwe Centraal Station naar Laan-Op-Zuid. Verdichting en het stapelen van functies moet in dat gebied zorgen voor een “kritische massa” die het voor mensen wel leuk maakt om er te wonen.

Citylounch

Arends en Van den Ban voegden daaraan toe dat verdichting ook leidt tot andere keuzes. Mensen laten de auto staan of hebben die niet eens en gebruiken de (elektrische) fiets en het openbaar vervoer. Of ze stappen in een deelauto. Het begrip Citylounge verwoordt het gevoel dat de binnenstad van Rotterdam moet uitstralen: het gebied ontwikkelen als een vitale kwaliteitsplek voor ontmoeting, verblijf en vermaak.

Levendig

De stad heeft ook geleerd van eerdere hoogbouw. Arends legde uit dat er nu meer gelet wordt op dat de begane grond levendig blijft na kantoortijd: “Dat betekent ook veel praten met projectontwikkelaars en bouwers”. Dankzij de computer kan er bij geplande hoogbouw ook steeds beter rekening worden gehouden met bezonning en wind.

Vraag het Fred

Deze week in de rubriek 'Vraag het Fred' de vraag: "Soms komt er een geluid vanaf een bouwplaats dat pijn aan je oren doet. Zit daar eigenlijk een wettelijk limiet aan?". Het antwoord hoor je in BNR Bouwmeesters.

Luister hier naar de uitzending




Over de auteur

Redactie Bouwmeesters