Nieuwe beeldmerk opmaat voor grootschalige instroomcampagne

Door Marieke van der Post , 15 maart 2017

Nieuwe beeldmerk opmaat voor grootschalige instroomcampagne

Met de lancering van een apart beeldmerk zet Bouwend Nederland tijdens de Dag van de Opleidingen een volgende stap naar een grootschalige instroomcampagne. Doel van de campagne is jongeren de komende jaren te enthousiasmeren voor een baan in de bouw en infrasector. Met de ondertitel ‘Je gaat het maken in de bouw & infra!’ verwijzen we naar de kansen die er voor jongeren zijn om interessant werk te vinden en naar de bijzondere projecten die onze sector realiseert.

Meer jongeren nodig de komende jaren

Steeds minder jongeren, mede als gevolg van de economische crisis, kiezen voor een opleiding in de bouw en infra. Om te kunnen voldoen aan de vervangingsvraag en verwachte groei zijn de komende vijf jaar naar schatting 8000 nieuwe arbeidskrachten nodig. Reden waarom de vereniging eerder besloot om in samenwerking met opleidingsbedrijven, scholen en regionale initiatieven te investeren in een grootschalige instroomcampagne.

Opzet campagne

Het meerjarenprogramma omvat de volgende activiteiten. We gaan bestaande, vaak al succesvolle projecten gericht om de instroom te vergroten, meer met elkaar verbinden.. Onder meer door ze overzichtelijk te presenteren op een aansprekende campagnesite en met eenzelfde vormtaal herkenbaarder te maken. Verder ontwikkelen we een aantal aansprekende filmpjes waarin we laten zien hoe leuk en creatief de sector is. We benadrukken elementen waarin jongeren ge├»nteresseerd zijn zoals innovaties, doorgroeimogelijkheden, vakmanschap en een onmisbare bijdrage aan Nederland . Naast jongeren willen we hiermee ook zij-instromers en ‘be├»nvloeders’ (docenten, ouders) aanspreken.

Toolkit deelnemende projecten

Organisaties die deelnemen met hun project ontvangen binnenkort een toolkit om aan te haken bij de landelijke campagne. Wilt u nu meer weten of uw project ook past binnen de instroomcampagne? Neem dan contact op met Marieke van der Post.


INSTROOMCAMPAGNE INSTROOM

Over de auteur

M.J.T.P. (Marieke) van der Post

Beleidsadviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt