Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het interesseren voor techniek!

Door Marieke van der Post , 21 maart 2017

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het interesseren voor techniek!

Rolf Hut, werkzaam aan de TU Delft en daarnaast columnist en presentator, kan het niet duidelijk genoeg zeggen: laat kinderen op jonge leeftijd al kennis maken met techniek. Dan is het gemakkelijker om hen daarna te laten zien hoe leuk bijvoorbeeld de bouw en infrasector is.
Hut hield zijn betoog 14 maart tijdens de kick off van het meerjarenprogramma Instroom, in het gezelschap van de vakgroep Opleidingsbedrijven, leden vanuit ledenpanel en de adviescommissie onderwijs.

Maatschappelijke opgave

Maxime Verhagen licht toe dat er een maatschappelijke opgave voor de sector ligt: we gaan innoveren, woningen verduurzamen, bruggen renoveren en rioleringen vervangen, etc. Dat betekent dat er veel werk aan zit te komen en veel werk betekent dat we aan de slag moeten met het werven van jonge mensen en zij instromers.

Goede werkgever zijn en samenwerken met onderwijs

Henk Homberg, vicevoorzitter van Bouwend Nederland en werkgeversvoorzitter van Volandis, vult aan dat goed werkgeverschap (zorgen dat medewerkers in de sector zich kunnen blijven ontwikkelen) meehelpt ook het imago van de bouw te versterken. En Peter Postma, voorzitter van de Vakgroep Opleidingsbedrijven benadrukt het belang van goede samenwerking met het onderwijs.

Meerjarenprogramma

In verschillende workshoprondes wordt informatie gewisseld over instroomprogramma’s die al draaien, zoals het Vluchtelingenplan (gericht op zij instroom), Beta Challenge, Scapetown en Tiny housing.

In het meerjarenprogramma gaat Bouwend Nederland aan de slag via verschillende lijnen:
1. We treden naar buiten met één beeldmerk, binnenkort beschikbaar voor leden van Bouwend Nederland;
2. We versterken deelprojecten (ingediend door verschillende verenigingsonderdelen) en bestaande projecten via communicatie op maat en plaatsen deze in een activiteitenkalender;
3. We zijn zichtbaar op informatiekanalen van scholen: Qompas/decanennet, VO gids (laten zien hoe leuk de bouw is en ook dat er veel werk is) , Technasium, Beta Challenge en beurzen/evenementen voor jongeren;
4. We ontwikkelen een nieuwe beeldcampagne met een daarbij behorende inspiratiewebsite: korte filmpjes die jongeren aanspreken/ deelname aan TV programma Galileo. We zijn aanwezig social media (gebruiken ook eigen kanalen hiervoor).


ARBEIDSMARKT ONDERWIJS EN OPLEIDING BEROEPSONDERWIJS EN HOGER ONDERWIJS OPLEIDINGSBEDRIJVEN (INTEGRALE PRAKTIJKCENTRA) INSTROOMCAMPAGNE INSTROOM

Over de auteur

M.J.T.P. (Marieke) van der Post

Beleidsadviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt