’s Werelds grootste Escaperoom opent zijn deuren

Door Marieke van der Post , 13 juni 2017

’s Werelds grootste Escaperoom opent zijn deuren

Van 12 tot 23 juni is het Klokgebouw in Eindhoven het decor van ’s werelds grootste escaperoom: Scapetown. Ruim 2000 scholieren uit het voortgezet onderwijs krijgen toegang tot deze stad voor een belevenis vol raadsels en geheimen.

Scapetown is gebouwd door de leerlingen van Bouwmensen, een coöperatie van bijna 30 bouwopleidingsbedrijven door heel Nederland. Op verschillende opleidingslocaties van Bouwmensen is door leerlingen aan de ‘huisjes’ van de stad gewerkt. Deze huisjes zijn in het Klokgebouw samengevoegd tot één Scapetown.

Scholieren uitdagen

Projectleider Hans van Gestel van Bouwmensen vertelt: ‘Scapetown is een lesprogramma voor het Voortgezet Onderwijs. Scholieren worden uitgedaagd een ontwerp te bedenken voor een Escaperoom: een ruimte waaruit je moet ontsnappen door het kraken van een code. In het lesprogramma komen veel onderdelen van de bouw aan bod. Ontwerpen, samenwerken, handvaardigheid, plannen, social media, presenteren, digitale technieken: het zit er allemaal in. Het lesprogramma daagt scholieren uit om met de beste online presentatie een ticket te verdienen voor Scapetown; ’s werelds grootste Escaperoom!’.

Het lesprogramma is voor iedereen inzichtelijk op de website van Scapetown. Op www.scapetown.nl  start de ‘missie naar de geheime stad’. De ontwerpen van scholieren, die strijden om een plekje in Scapetown, zijn daar ook online te bewonderen.

Bouw heeft jonge talenten nodig

Leerlingen die zich weten te bevrijden uit Scapetown, moeten laten zien veel talent in huis te hebben. Talenten die de medewerkers in de bouw en infra dagelijks hard nodig hebben. De bouw- en infrasector zit te springen om zeker 8000 nieuwe collega’s per jaar. Daarom is Bouwend Nederland gestart met de campagne #Jegaathetmaken en waarvan Scapetown een initiatief van is. De campagnewebsite www.jegaathetmaken.nl  is vanaf woensdag 14 juni live.


ARBEIDSMARKT INSTROOM

Over de auteur

M.J.T.P. (Marieke) van der Post

Beleidsadviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt