Mall of the Netherlands is testcase

Door Redactie Bouwmeesters , 15 juni 2017

Mall of the Netherlands is testcase

Prestigieus en trendy. Zo kwalificeert retailexpert Marcel de Boer van de Nederlandse Vereniging van Makelaars de grootscheepse transformatie van het verouderde Winkelcentum Leidsenhage in ‘Mall of the Netherlands’. Maar De Boer beschouwt het enorme overdekte winkelparadijs dat eind 2019 onder de rook van Den Haag zijn deuren opent ook als een testcase voor Nederland. “Het gebouw is verpakking. Die kan er fantastisch uitzien, maar de consument van nu wil worden vermaakt. Binnen moet er dus reuring zijn die structureel veel dagjesmensen aantrekt. Als dat lukt, kan het concept ook in andere regio’s van ons land worden toegepast.” BNR Bouwmeesters van 14 juni ging ook over Mall of the Netherlands.

Golvende voile
De Boer, voorzitter van NVM Business, beaamt dat het ontwerp van MVSA Architects voor het megawinkelcentrum allure heeft. In dat ontwerp gaat 117.000 m2 vloeroppervlak volledig schuil onder een enorme ‘golvende voile’. Binnen leiden vloeiende lijnen en vormen aangebracht op de vloeren en plafonds het winkelend publiek straks via een 8-vormige loop langs ‘winkels en vermaak’. Met een grote diversiteit in aanbod, waaronder kleine winkels, een versmarkt, een designer gallery en flagship stores. Met ‘Central Plaza’ als het centrale punt. En met ‘Dining Plaza’ als een hospitality hotspot op de eerste verdieping, met horeca in een intieme setting en een bioscoop met tien zalen. “Ik vind het concept hip en trendy, maar of je de mall er structureel vol mee krijgt, is nog afwachten”, tekent De Boer aan bij het megaproject van het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail/Rodamco dat nu door Ballast Nedam wordt gebouwd.

Juiste plek?
In Stockholm en Brussel realiseerde Unibail/Rodamco soortgelijke malls. Daar slaat het concept aan. Maar De Boer heeft twijfels of het in Leidschendam wel op de juist plek staat: “In die landen staat het bij een hoofdstad, je zou het hier dus ook eerder bij Amsterdam verwachten.“ Winkelcentrum Leidsenhage trok acht miljoen bezoekers per jaar, voor Mall of the Netherlands wordt uitgegaan van minimaal 12 miljoen shoppers, mensen die in een straal van een halfuur rij-afstand wonen. Maar De Boer vraagt zich af of zoveel mensen wel in de auto stappen om bij wijze van dagje uit in de polder overdekt te gaan shoppen. “Misschien wel als het regent of koud is, maar anders denk ik dat er veel voor de Haagse binnenstad kiezen of voor Amsterdam.”

Kerkdiensten
Hoog Catharijne komt volgens De Boer in Nederland als winkelcentrum qua grootte het dichtst in de buurt bij de geplande mall. “Maar bezoekers van HC gaan ook de binnenstad van Utrecht in.” Als pluspunt voor de nieuwe mall geldt dat je er straks gratis kunt parkeren. De NVM-retailer tekent daar bij aan dat de bouwkosten van het project hoger uitvallen dan oorspronkelijk gepland: “Dus als parkeren gratis blijft, zal men linksom of rechtsom proberen dat terug te verdienen op het koopgedrag.” Heel belangrijk wordt, zegt hij, of er voldoende reuring zal zijn in de mall: “De consument van nu wil vermaakt worden. Dus het zal er voortdurend moeten bruisen van de activiteiten en evenementen. Naar verluidt komen er op zondagochtenden mogelijk zelfs kerkdiensten.”

Geluksgevoel
Het naast de mall gelegen park krijgt van de gemeente Leidschendam-Voorburg ook een opknapbeurt, met de bedoeling een dagje winkelen ook aantrekkelijk te maken voor gezinnen met kinderen. “Dat zal dan wel meer dan een glijbaantje moeten zijn”, oordeelt De Boer over de plannen voor het park. Zoals hij het zelf ook goed zou hebben gevonden als de opzet van de mall binnen wat kleinschaliger was geweest, met behalve Central Plaza ook kleinere pleinen als ontmoetingsplek voor specifieke doelgroepen: “Over wat gezellig is denken jongeren en ouderen nu eenmaal heel verschillend. En het gaat er juist om dat iedere consument er straks een geluksgevoel ervaart. Want dan gaat die besteden, dat is waar ze met het concept op mikken. De mall is dus een interessant probeersel voor Nederland. Ebt de nieuwsgierigheid na de opening snel weg, zoals je nu bij de Markthal in Rotterdam ziet gebeuren, of slaat het echt aan? Alleen in het laatste geval kan het eventueel ook in andere regio’s worden toegepast.”


ENERGIEZUINIGE NIEUWBOUW DUURZAME BOUWPROCESSEN

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters