BNR Bouwmeesters over bruggen en tunnels

Door Redactie Bouwmeesters , 22 juni 2017

BNR Bouwmeesters over bruggen en tunnels

Veel bruggen en tunnels in Nederland kampen met achterstallig onderhoud. Als die achterstand niet snel wordt ingelopen, ontstaan er problemen die verkeersinfarcten en vele miljoenen aan kosten veroorzaken. Dat er de komende jaren tientallen bruggen en tunnels gerenoveerd moeten worden, is duidelijk. Maar hoe pakken we dat aan en hoe voorkomen we dat het mis gaat?

 Presentator Jan Postma praatte er erover met

- Richard Mulder, beleidsadviseur infrastructuur bij Bouwend Nederland
en
- Hans Drolenga, senior adviseur Smart Mobility, Infrastructuur en Mobiliteit bij ingenieurs adviesbureau Sweco

Vier tot vijf miljoen euro per dag

Sweco deed in opdracht van Bouwend Nederland onderzoek naar de filekosten voor het wegverkeer als er een aantal belangrijke oeververbindingen in de regio Rotterdam uitvallen. Drolenga gaf aan dat als de Brienenoordbrug als drukste knooppunt in die regio onverwacht dicht moet, het verkeer vertragingen oploopt van drie kwartier tot een uur: “Op een drukke regenachtige dag kan dat ook twee keer langer zijn.” De kosten van zo’n afsluiting voor de BV Nederland becijferde het adviesbureau op vier tot vijf miljoen euro per dag. Vallen er twee oeververbindingen in de regio gelijktijdig uit, dan verdubbelen die kosten ook.

Structureel en landelijk probleem

Mulder gaf aan dat er bij het achterstallig onderhoud aan bruggen en tunnels niet sprake is van een incident, maar van een structureel en landelijk probleem. Bezuinigingen bij de overheid als gevolg van de crisis hebben dit probleem doen ontstaan. “Rijkswaterstaat zocht bij het uitstellen van onderhoud aan het rijkswegennet het randje op en loopt daar nu tegenaan.” Het is volgens hem de hoogste tijd dat de politiek echt beseft dat er actie moet worden ondernomen. Rijkswaterstaat moet voldoende middelen krijgen om het achterstallig onderhoud aan het rijkswegennet versneld aan te pakken. En voor provincies en gemeenten is het onderhoudsprobleem aan het onderliggende wegennet zo groot dat die dit niet alleen af kunnen maar daar hulp bij moeten krijgen.

BNR Bouwexpo

Deze week in de schijnwerpers "De Koepelgevangenis"
Luister hier naar de uitzending


CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID INFRAMARKT

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters