BNR Bouwmeesters: hyperloop

Door Redactie Bouwmeesters , 23 november 2017

BNR Bouwmeesters: hyperloop

Een zwevende trein die met meer dan duizend kilometer per uur door een (zo goed als) vacuüm buis vliegt. Hoe bouw je die buis? En welke uitdagingen en kansen brengt dit project met zich mee? Een nieuw testcentrum moet de ontwikkeling van de hyperloop gaan versnellen. Welke bouwkundige uitdagingen komen daarbij kijken? Over die vraag ging BNR Bouwmeesters van woensdag 22 november.

In de uitzending werd er over gepraat met:

-Hans Draaijer, Directeur BAM Infra Strategie Management

en

-Jacco Buisman, Directeur Movares

Krimgebieden exit
De hyperloop kan Nederland ingrijpend veranderen. Met voor Amsterdam-Groningen een reistijd van 30 minuten kan iedereen, zoals Draaijer het uitdrukte, ‘mooi in de ruimte wonen en toch dichtbij het werk’. Krimpgebieden exit. In Flevoland komt het testcentrum te staan waarin de techniek voor hyperloop verder kan worden getest door (student)onderzoekers van de TUDelft. Buitenlandse hyperloop-onderzoekers mogen er ook gebruik van maken.

Testbaan
De onderzoekers vragen de regering om 120 miljoen euro financiële steun voor het project. Volgende stap is de aanleg van een proeftraject met een lengte van 3 kilometer. Waarschijnlijk op een testbaan op 5 meter hoogte. Ondergronds is duurder. Wissels vormen het grootste technische vraagstuk, legde Buisman uit. “We krijgen het voor elkaar, we weten alleen nog niet hoe.” De aanleg van een vacuüm buis is geen probleem: “Dat is technologie die we beheersen.”

Schiphol-Lelystad
Uit berekeningen van TNO blijkt dat de aanlegkosten voor een hyperloop vergelijkbaar zijn met die van gewoon spoor. Een hyperloop-verbinding tussen Schiphol en Lelystad is volgens TNO haalbaar in 2023.

Exportproduct
De studiogasten spraken ook de hoop uit dat de testsite in Flevoland uitgroeit tot Europees hyperloop-kenniscentrum en dat Nederland een exportproduct weet te maken van zijn hyperloop-kennis. Daarvoor is er wel ook Europese hyperloop-regelgeving nodig.

Luister hier naar de uitzending


DUURZAME INZETBAARHEID EN DE CAO BOUW & INFRA RAILINFRASTRUCTUUR DUURZAAM INKOPEN

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters