Duurzame Aanbieder onderscheidt zich op groeimarkt

Door Paul Schumacher , 27 november 2017

Duurzame Aanbieder onderscheidt zich op groeimarkt

Het label van de Duurzame Aanbieder biedt belangrijke marktvoordelen. Niet in de laatste plaats omdat het niet voor iedereen zal zijn weggelegd, verwacht directeur Frans Zegwaart van Maas Warmtetechniek. Zijn bedrijf heeft als eerste het recht verworven om dit nieuwe label te mogen voeren.

Maas Warmtetechniek draagt verantwoordelijkheid voor de duurzame installaties van een particuliere woning in Santpoort-Noord. “Eigenaren Lotte Beugeling en Remco Schelvis hadden een duidelijke opdracht”, aldus Zegwaart. “Ze wilden van de gasmeter af.”

Om dat voor elkaar te krijgen is gekozen voor een omvangrijk pakket aan maatregelen, met daarin onder andere een warmteterugwin-installatie, warmtekoudeopslag in combinatie met een warmtepomp. Ook is gekozen voor vloerverwarming, waarvan de temperatuur per individuele zone kan worden ingesteld. Daarnaast is het leidingnetwerk voorbereid voor de installatie van zonnepanelen. “Wij konden precies vertellen wat er allemaal mogelijk was, zonder de consument nu meteen op kosten te jagen. En het uiteindelijk resultaat mag er zijn. Dit is niet alleen een hele duurzame maar ook een hele comfortabele woning geworden.”

Die klanttevredenheid blijkt voor Zegwaart een belangrijk argument te zijn geweest om Duurzame Aanbieder te willen worden. “Je hoort vaak dat mensen achteraf spijt krijgen van hun beslissing te investeren in bepaalde duurzaamheidsmaatregelen. Veelal omdat de betrokken aannemer of installateur te weinig kennis in huis had en daardoor de verkeerde beslissingen zijn genomen. Dat is zonde van het geld, maar gaat ook ten koste van de motivatie.”

Als Duurzame Aanbieder hoopt hij daarin verandering te kunnen brengen. “Het verduurzamen van de eigen woning kan sneller, beter en goedkoper dan menig woningeigenaar denkt. Het is aan ons om daarvoor het bewijs te leveren. Zo bezien is het predikaat Duurzame Aanbieder een prachtig instrument om ons te onderscheiden op een van de belangrijkste groeimarkten van de komende jaren.”


DUURZAAMHEID WONINGMARKT

Over de auteur

P.J.M. (Paul) Schumacher

Plaatsvervangend directeur Beleid & Vereniging