Nederland, Waterland

Door R. (Ruben) Heezen , 05 december 2017

Na bijna 100 jaar is de grootste sluis van het sluizencomplex te IJmuiden, de Noordersluis, aan vervanging toe. Op 29 november heeft het Infraplatform van Bouwend Nederland RRN een kijkje genomen hoe de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeterd wordt met de bouw van een nieuwe, grotere zeesluis.

Schuttend door de vooroorlogse sluizen werd een vertegenwoordiging van 50 lidbedrijven van Afdeling IJmond-Kennemerland en het Infraplatform RRN naar de bouw van de nieuwe sluis gebracht. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. Begin 2016 is de bouw van de sluis gestart. Eind 2019 moet de zeesluis beschikbaar zijn voor de scheepvaart zodat we er de komende 100 jaar weer tegenaan kunnen!

Rob Gordijn, omgevingsmanager van projectorganisatie OpenIJ, was gastspreker. Gordijn: ‘Primair heeft de nieuwe sluis een waterkerende functie. De bouw is complex vanwege de industriĆ«le, economische en maatschappelijke functie die de huidige sluis nu vervult en in de toekomst moet blijven vervullen.’ Op de sluis moet een weg worden gebouwd die de noordkant van het complex met de zuidkant verbindt. Daarnaast liggen er een aantal woningen in het complex en moet er rekening worden gehouden met archeologische vondsten. Gordijn geeft aan ‘bij de start van het werk zijn we op een locomotief en een karretje gestuit die gebruikt zijn bij de bouw van de huidige sluis.’

Op dit moment zijn de werkzaamheden ongeveer halverwege. Er moet nog veel gebeuren waardoor regelmatig in nachten en weekenden wordt doorgewerkt. Als de sluis klaar is, is deze getijde onafhankelijk en kunnen de grootste schepen weer richting de haven van Amsterdam varen. ‘Tot die tijd blijft het een ontzettend uitdagend project met steeds nieuwe uitdagingen’ besluit Gordijn.



Over de auteur

R. (Ruben) Heezen