BNR Bouwmeesters: ondergronds afvaltransport

Door Redactie Bouwmeesters , 07 december 2017

BNR Bouwmeesters: ondergronds afvaltransport

De stad wordt steeds voller. Daarmee komt er alsmaar meer afval en wordt het moeilijker om dat af te voeren. Het afval onder de grond door buizen transporteren is een optie. Dat gebeurt al in delen van Almere en Arnhem en binnenkort ook in de Amsterdamse Sluisbuurt. Maar hoe werkt zo’n ondergrondse ‘wijkstofzuiger’ precies en wat komt er allemaal kijken bij de aanleg ervan? Dat was het onderwerp van BNR Bouwmeesters van 6 december. 

In de uitzending praatten we erover met:

- Ruben Verbaan, manager business development bij Dura Vermeer
en
- Ellen van Bueren, hoogleraar urban development management aan de TU Delft

Circulaire gebiedsontwikkeling

Een ondergronds afvaltransportsysteem verbetert de bereikbaarheid van dichtbevolkte stadsdelen en verhoogt er ook de luchtkwaliteit en leefbaarheid. Door dit ondergrondse systeem in die wijken te integreren met de afvalwaterbehandeling, wordt, legde Van Bueren uit, ook terugwinning en hergebruik van warmte mogelijk. Dat zou het rendement van het systeem nog verbeteren en is er echt sprake van circulaire gebiedsontwikkeling.

Almeerse wijkstofzuiger

De uitzending bevatte ook een reportage over ‘de stofzuiger’ in Almere, de terminal waar afval uit wijken door een buizenstelsel naartoe wordt gezogen. Dat gebeurt al een jaar of vijftien. Afvalwordt er met een vaart van 70 kilometer per uur afgevoerd door een tien kilometer lang buizenstelsel, door buizen met een diameter van vijftig centimeter. Met ook scheiding van afval, want het systeem voert volgens een ‘dienstregeling’ restafval, plastic, papier en gft om beurten apart af. Vanaf de terminal gaat het gescheiden afval vervolgens in containers naar de biovergister of afvalverbrandingscentrale.

Prijskaartje

De les van Almeerse systeem is ook dat ondergronds afvaltransport het beste is te integreren in nieuwe wijken. Verbaan: “Daar kan zo’n systeem vanaf het ontwerp in de woningen en de wijk worden ingepast.” Hij gaf aan dat dit nu speelt bij de ontwikkeling van de Amsterdamse Sluisbuurt, “met vijfduizend woningen op een postzegel”. Door het systeem van meet af aan te integreren, kunnen de kosten ervan ook beter worden meegenomen in de exploitatie van de hele vastgoedontwikkeling, voegde Van Bueren daaraan toe. Al blijft het prijzig. Ook in de Sluisbuurt hangt er een prijskaartje aan van ‘enkele tientallen miljoenen euro ‘s’.

Ook in oud-Barcelona

Vanwege de hoge kosten acht Van Bueren de aanleg van een ondergronds afvaltransportsysteem niet haalbaar in bestaand stedelijk gebied, zeker niet in historische binnensteden. Maar Verbaan wees erop dat het oude Barcelona wel zo’n systeem heeft, en het oude Bergen in Noorwegen en de oude stad van Mallorca ook. Hij daagde beleidsmakers en plannenmakers hier daarom uit daar “toch ook eens naar te kijken”.

Luister hier naar de uitzending
 




Over de auteur

Redactie Bouwmeesters