Petitie voor kentekens voor (land)bouwvoertuigen

Door Anne-Fokke de Vries , 14 december 2017

Petitie voor kentekens voor (land)bouwvoertuigen

Draal niet langer, maar voer nu een kenteken in voor trekkers en andere voertuigen met beperkte snelheid. Met die boodschap kwamen acht verschillende organisaties met een aantal trekkers en een mobiele graafmachine naar De Tweede Kamer. Zij hebben aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat een petitie aangeboden met het verzoek om snel over te gaan tot invoering van een kenteken.

Naast de acht partijen die de petitie aanboden, zijn er nog 40 andere organisaties die dit verzoek ondersteunen. De organisaties vroegen de Tweede Kamer minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te steunen bij haar voornemen om een kenteken in te voeren. Voorzitter Wim van Mourik van CUMELA Nederland zei te hopen dat De Tweede Kamer nu de noodzaak ziet om de (land)bouwvoertuigen een officiële plaats op de openbare weg te geven. “In een land waar zelfs de snelle elektrische fiets een nummerplaat heeft, mogen de tractoren nog steeds ongekentekend deelnemen aan het verkeer, met regelgeving gebaseerd op de tractoren van 1953.”

Het gevolg is dat de trekkers officieel niet harder mogen dan 25 km per uur en daarom geweerd worden van provinciale wegen en rondwegen rond de steden. Met gevaarlijke situaties als gevolg want daardoor moeten tractoren en bouwmachines vaak midden door steden en dorpen om op hun werklocatie te komen.

Een extra reden om nu het kenteken in te voeren is de Europese regelgeving die sinds 1 mei van dit jaar van kracht is. Daarin zijn landen verplicht om voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40 km per uur een APK in te voeren. Voldoen aan deze regelgeving is volgens Van Mourik alleen mogelijk door een kenteken in te voeren omdat dit voertuigen herkenbaar maakt. “Een vrijwillig kenteken voldoet niet, omdat de overheid dan niet kan controleren of een voertuig onder de APK plicht valt.”

Invoering van een kenteken geeft ook de mogelijkheid om de maximum snelheid voor deze groep verkeersdeelnemers te verhogen naar 40 km per uur. Bij die snelheid zijn wegenbeheerders bereid om ook (land)bouwvoertuigen toe te staan op doorgaande wegen en rondwegen rond de steden en dorpen.

De petitie is ondertekend door CUMELA Nederland, Fedecom, Bouwend Nederland, BMWT, TLN, evofenedex, RAI Vereniging en Fehac.


VEILIG WERKEN

Over de auteur

A.F.J. (Annefokke) de Vries

Beleidsmedewerker