Extern werven

Bij extern werven zijn er verschillende mogelijkheden. De volgende tabel geeft een overzicht met voor- en nadelen.

1 - Overzicht voor- en nadelen methodes van werven

Met de functieomschrijving en het overzicht van functie-eisen is het relatief eenvoudig om een wervingsadvertentie op te stellen. Een goede wervingsadvertentie verleidt werkzoekenden om te solliciteren. Daarom moet u de doelgroep op de juiste wijze aanspreken via het medium dat de doelgroep gebruikt.

2 - Advertentiemedium kiezen

Waar plaatst u de advertentie?
Bepaal welke bladen veel gelezen worden door de doelgroep waaruit u wilt werven. U heeft de volgende mogelijkheden:

  • vakbladen;
  • regionale huis-aan-huisbladen;
  • regionale dagbladen;
  • landelijke dagbladen;
  • andere bladen;
    Bijvoorbeeld speciale vacaturekranten, Cobouw en dergelijke.

Huis-aan-huisbladen zijn vaak het goedkoopst. Daarna volgen de vakbladen. Regionale dagbladen zijn meestal duurder en het allerduurst zijn landelijke dagbladen. Vaak wordt aangeraden om voor hogere functies (vanaf HBO-niveau) in een landelijk blad of vakblad adverteren. Dit geldt ook voor functies waarvoor u heel moeilijk mensen kunt vinden. Voor lagere functies (MBO of lager) is een regionaal blad of een huis-aan-huisblad vaak geschikt. Wanneer u vaker personeelsadvertenties plaatst, houd dan bij hoeveel respons u krijgt. Handig voor als u weer een advertentie wilt plaatsen.

3 - Kandidaten zoeken via internet

Inmiddels maken miljoenen Nederlanders gebruik van internet. Solliciteren via internet is één van de meest succesvolle toepassingen van dit medium. Internet biedt verschillende mogelijkheden om kandidaten te vinden voor een vacature. Wanneer u actief een potentiële kandidaat benadert die bijvoorbeeld zijn CV en contactgegevens heeft vermeld op een banensite, doet u er verstandig aan eerst het bel-me-niet register te raadplegen. Wanneer de kandidaat daar is ingeschreven mag u deze niet benaderen zonder toestemming. Doet u dit wel, dan kan dat leiden tot oplegging van een boete. Een mogelijke oplossing is de kandidaat per e-mail te benaderen. In uw e-mail geeft u aan dat u hebt gezien dat hij in het bel-me-niet register staat. U verzoekt hem alsnog toestemming om telefonisch contact te leggen.

  • Vacature plaatsen op uw eigen bedrijfssite. Een goedkope en goede mogelijkheid. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de werk¬zoekenden zich oriënteert op een nieuwe functie aan de hand van bedrijfspagina’s. Daarom is het voor personeelswerving belangrijk om uw website op orde te hebben. Het is essentieel dat de vacatures op uw website echt actueel zijn. Als dat niet het geval is, geven werk¬zoekenden uw bedrijf een dikke min. Maar hoe vinden werkzoekenden uw bedrijfswebsite? Om deze beter bekend te maken, kunt u een link naar uw site plaatsen op websites waar potentiële sollicitanten komen. Bijvoorbeeld bij sites die vacaturelinks verzamelen en aantrekkelijk presenteren, zoals een startpagina.
  • Vacature plaatsen bij een internetvacaturebank. Voorbeelden zijn www.komindebouw.nl (met ledenvoordeel Bouwend Nederland), Cobouw, JobNews, Monsterboard, www.werk.nl.
  • Actief zoeken bij (andere) sites die cv’s van werkzoekenden aanbieden.

4 - Bureau inschakelen voor werving en selectie

Voor moeilijk vervulbare vacatures zijn er bureaus die gespecialiseerd zijn in werven en selecteren van personeel. Er zijn bureaus met eigen bestanden met cv’s van kandidaten. Zij doen op verzoek een file search. Andere bureaus plaatsen advertenties en boren hun netwerk aan om geschikte kandidaten te vinden. De bureaus zijn vaak gespecialiseerd in één of meer branches. Bij de Organisatie van Adviesbureaus voor Werving en Selectie is een overzicht verkrijgbaar van bij hen aangesloten bedrijven.

5 - Doe het eens anders

Met uitsluitend adverteren lukt het soms niet voldoende personeel aan te trekken. Wees creatief en probeer ook eens andere mogelijkheden uit. Hieronder vindt u een aantal ideeën:

  • Neem contact op met decanen van middelbare scholen en bied een rondleiding aan.
  • Neem deel aan een banenmarkt (bijvoorbeeld samen met andere ondernemers).
  • Adverteer in schoolkranten, verenigingskranten, krantjes van sportclubs enz. Vaak erg goedkoop. Het levert waarschijnlijk niet veel reacties op, maar als er één goede sollicitant tussen zit, bent u alweer geholpen en u werkt aan uw naamsbekendheid!
  • Maak een poster en verspreid deze bij UWV-vestigingen, bibliotheken, gemeenten, sociale diensten, scholen enz.
  • Wanneer er meerdere kandidaten op een vacature solliciteren, vraag dan of u hun gegevens in portefeuille mag bewaren. Zodra u weer een vacature heeft, belt u ze op.
  • Reclame op uw bedrijfsauto(s): ‘Gezocht: nieuwe collega’.
  • Bied stagiaires een opleidingsplek. Goede stagiaires kunt u een baan aanbieden.
  • Reclame in de bioscoop, de kabelkrant, openbaar vervoer enz.
  • Werk aan uw naamsbekendheid: verstuur regelmatig een persbericht naar de regionale kranten en huis-aan-huisbladen. Verspreid huis-aan-huis een folder van uw bedrijf.
  • Neem contact op met oud-medewerkers. Misschien zijn ze weer aan een nieuwe stap toe.
  • Hoe bijdetijds bent u als werkgever? Tegenwoordig willen steeds meer medewerkers een parttime baan. Veel mensen zijn op zoek naar een baan waarin ze zich kunnen ontwikkelen. Biedt u die mogelijkheden? Maak er dan reclame voor!
  • Let op de achterdeur! Zorg ervoor dat uw huidige medewerkers tevreden blijven.

Tevreden medewerkers zijn ‘de ambassadeurs’ van uw bedrijf!