Financiering en liquiditeit

Op deze pagina vindt u informatie over financiering en liquiditeit.

Tien redenen om je factuurproces te verbeteren

Als in jouw bedrijf elke factuur handmatig verwerkt wordt, weet je als geen ander hoe arbeidsintensief dat is. Dat kan beter. Automatiseren van je factuurverwerking vermindert het aantal handelingen drastisch en maakt kosten transparant. Overtypen van factuurinformatie is verleden tijd.
Lees meer >

Hoe zorg ik dat mijn facturen betaald worden?

Last van slecht betalende debiteuren? Nederlandse ondernemers lopen jaarlijks 15 miljard euro mis, omdat facturen niet betaald worden, zo stelt het European Payment Index (EPI). En er gaat niet alleen veel geld, maar ook veel tijd verloren: de financiële administratie in een bedrijf besteedt gemiddeld een kwart van de tijd aan niet productieve uren, waarin ze vragen van leveranciers beantwoorden en geschillen met partners moeten oplossen (Aberdeen, Hackett en Gartner).
Lees meer >

Het belang van liquiditeitsplanning

Een liquiditeitsplanning geldt als controlemiddel in je onderneming. Het is een schatting van de cashflow, oftewel de inkomende en uitgaande geldstromen in jouw onderneming. Door deze planning naast de realiteit te leggen, krijg je meer inzicht in het reilen en zeilen van jouw onderneming.
Lees meer >

Ratings: wat zijn het en hoe werkt het?

Bij een kredietaanvraag word je als ondernemer onder de loep gelegd door de financier. De eerste stap is vaak het kijken naar je rating. Maar wat is een rating precies en hoe kun je deze beïnvloeden? Het antwoord lees je hier.
Lees meer >

Mijn factuur is niet betaald, wat nu?

Kan ik direct beslag leggen en de spullen verkopen? Zo eenvoudig is het niet. Eerst moet een rechter naar de zaak kijken en een vonnis uitspreken. Of je überhaupt beslag kunt leggen, hangt af van dit vonnis. Houd er rekening mee dat deze procedure veel tijd en geld kost. Als je vooral snel je geld wilt hebben, is beslag leggen niet altijd de handigste manier. Een goede incassopartner zal daarom vaak proberen om eerst op andere manieren het geld te incasseren, zonder de kosten van een gerechtelijke procedure en beslag.
Lees meer >

Hoe staat het met jouw liquiditeit?

Je bedrijf kan op papier nog zo winstgevend zijn, maar als je te maken krijgt met wanbetalers, waardoor jij jouw eigen debiteuren niet meer kunt betalen, heb je een probleem. Ben jij op de hoogte van jouw eigen liquiditeitspositie?
Lees meer >

Hoe maak ik een liquiditeitsbegroting?

Een liquiditeitsbegroting is een schematische weergave van alle geldstromen die je bedrijf inkomen en uitgaan in een bepaalde periode. Die begroting geeft je inzicht in je toekomstige financiële situatie.
Lees meer >

In vier stappen naar succesvol debiteurenbeheer

Ondernemers lopen jaarlijks 1,5 miljard euro mis doordat hun facturen niet betaald worden. Een hoop geld in een periode waarin de euro’s niet voor het oprapen liggen. Een goed debiteurenbeheer kan de zorgen wegnemen. Het bedrag van 1,5 miljard euro is berekend door TNS NIPO dat in opdracht van PostNL onderzoek heeft uitgevoerd onder MKB’ers. Daaruit komt ook naar voren dat de facturen die wel betaald worden, structureel te laat worden betaald. Gemiddeld worden rekeningen na 47 dagen betaald.
Lees meer >
 

 

Contactpersoon

Harry Wisse

Accountmanager Bouw & Infra Groot