Geleiderail

Een geleiderail moet in staat zijn om een autobus, die met een snelheid van 70 km/u en onder een hoek van 20 graden de geleiderail treft, tegen te houden. Daarbij mag de constructie niet teveel uitbuigen om andere weggebruikers niet in gevaar brengen en ook niet teveel ruimte in beslag nemen. En ‘last but not least’ dient een geleiderail ook nog eens vriendelijk te zijn voor lichtere voertuigen. Kortom: een voorziening met veel eisen.

Ons land telt bijna 7.000 km geleiderail. Het merendeel bevindt zich langs autosnelwegen. Het relatief zachte staal heeft nog steeds de voorkeur van de twee producenten van geleiderail in ons land. Het laat zich gemakkelijk deformeren, de constructie vraagt weinig ruimte, het buigt bij botsingen nauwelijks uit en blijkt de energie gelijkmatiger af te voeren dan enig ander materiaal. Dat neemt niet weg dat er nog steeds geƫxperimenteerd wordt met andere materialen, waaronder hout en met vezels versterkte kunststoffen. Maar ook al voldoen deze constructies aan de eisen die zijn vastgelegd in de delen 1 tot en met 6 van NEN-EN 1317, een serieuze bedreiging voor de stalen geleiderail vormen zij nog altijd niet.