• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Tom: "Ik wist helemaal niet dat Social Support bestond in onze sector, maar ik wilde het zeker een kans geven.”

Tom: "Ik wist helemaal niet dat Social Support bestond in onze sector, maar ik wilde het zeker een kans geven.”

maandag 3 februari 2020
Afbeelding Tom: "Ik wist helemaal niet dat Social Support bestond in onze sector, maar ik wilde het zeker een kans geven.”

Privé problemen? Het kan iedereen overkomen. Tijdens een periode van scheiding, financiële problemen of depressieve klachten bestaat er vaak geen scheiding meer tussen werk en privé. Vanuit Bouwend Nederland hebben we hier een antwoord op: Social Support! Onze adviseurs Fred en Tonny willen verzuim voor zijn en bieden daarom sociale hulpverlening voor medewerkers in de bouw en infra. Maar hoe gaat dit nu precies in de praktijk? Dat vroegen we aan Tom, een medewerker van een lidbedrijf bij Bouwend Nederland.

Kan je even uitleggen met welke problemen je geconfronteerd werd?

“Ik had eigenlijk een heel normaal leven met een goeie job en een huis dat ik elke maand kon afbetalen met mijn salaris. Maar van de één op de andere dag veranderde dit. Ik werd namelijk langdurig ziek en de behandelingen die ik nodig had, werden niet terugbetaald door de verzekeringen. Omdat ik ziek was verdiende ik ook veel minder. Ik bleef veel overuren draaien, ook in het buitenland, maar de rekeningen bleven zich ondertussen wel opstapelen. Het ging zelfs zo ver dat ik mijn hypotheek niet meer kon betalen.”

Hoe heb je geprobeerd om deze problemen aan te pakken?

“Ik probeerde eerst om het zelfstandig op te lossen door meer te werken en zo meer financiële ruimte te creëren voor mezelf. Maar dat is natuurlijk niet zo eenvoudig als je ziek bent. Al snel had ik door dat ik dit zo niet langer kon volhouden. Ik vond het heel lastig om de situatie te aanvaarden en hulp te vragen omdat ik nooit eerder geldproblemen heb gehad, maar als je gezondheid je in de steek laat dan kan je er helemaal niets aan doen.”

Hoe ben je in contact gekomen met Social Support?

“Op een gegeven moment wist ik niet meer wat ik moest doen en toen ben ik naar de personeelsmanager van het bedrijf waar ik werk gegaan. Ik heb mijn situatie uitgelegd en zij stelde voor om contact op te nemen met de hulpverleners van Social Support. Ik wist helemaal niet dat zo’n dienst bestond in onze sector, maar ik wilde het zeker een kans geven.”

Wie heeft jou geholpen bij Social Support?

“De personeelsmanager heeft een kennismakingsgesprek georganiseerd met Fred Bimbergen bij ons op kantoor. Ik was nogal wantrouwig want de meeste organisaties waar ik hulp had gezocht bleken niet het beste met mij voor te hebben. Bij het gesprek met Fred had ik direct het gevoel dat hij mij ook echt wilde helpen. Hij luisterde aandachtig naar wat ik had meegemaakt en begreep hoe ik me voelde op dat moment. Ik heb het altijd moeilijk gevonden om te praten over mijn geldproblemen, maar met Fred ging dat heel natuurlijk en soepel. Na dat gesprek had ik er alle vertrouwen in dat het de goede kant op zou gaan. Hij was voor mij eigenlijk de juiste persoon op het juiste moment.”

Hoe heeft Social Support jou precies geholpen?

“Dat ging natuurlijk in verschillende fases, maar de eerste prioriteit was om de lasten van de woning (waar ik niet meer in woonde) te verkleinen. Ik heb direct alle facturen en brieven die ik ontvangen had bij Fred aangeleverd. Hij heeft op basis daarvan een handig dossier gemaakt met een overzicht van alle schulden. Daarna heeft hij ook geprobeerd om te bemiddelen met verschillende schuldeisers en heeft hij contact gezocht met de makelaar en hypotheekbank. Ik kon de hypotheek namelijk niet meer betalen en Fred heeft er toen voor gezorgd dat zowel de verkoop als afhandeling met de bank tot een goed einde kwamen. De volgende fase was de aanpak van alle schulden toen er een stabiele situatie ontstond. Dit heeft mij ook ontzettend geholpen bij het weer aan de slag gaan bij mijn werkgever. Er kwam rust. Ik was van heel wat zorgen verlost. Voor mij persoonlijk was het al een hele opluchting dat Fred een volledig dossier had opgebouwd. Dit heb je namelijk nodig als je een aanvraag voor schuldhulpverlening wilt indienen. Zo kon de gemeente snel en eenvoudig zien dat ik – buiten mijn eigen schuld – in deze situatie ben terechtgekomen.”

Hoe heb je de begeleiding van Social Support ervaren?

“Toen ik Fred leerde kennen, kon ik helemaal geen oplossingen meer zien. Maar Fred heeft me eigenlijk geleerd om beter belangrijke beslissingen te maken. Ik vond het op dat moment heel moeilijk om prioriteiten te stellen omdat ik mijn hypotheek niet kon betalen en ook nog eens ernstig ziek was. Fred heeft me geleerd om voor mezelf te kiezen. Je gezondheid komt namelijk altijd op de eerste plaats en dat moet je aanpakken! Ik ben enorm dankbaar voor de persoonlijke begeleiding die ik van Fred gekregen heb.”

En hoe zit dat precies met de kosten voor hulp vanuit Social Support? Heb jij hier iets voor moeten betalen?

”Alles wat je vraagt aan hulp daar moet je voor betalen. Dan is het juist zo fijn dat er een dienst bestaat zoals Social Support in onze sector. Ik heb niets hoeven betalen voor deze hulp, maar de begeleiding was wel van onschatbare waarde voor mij. Voor zover ik weet heeft mijn werkgever aan deze hulp bijgedragen.”

Inmiddels ben je alweer een tijdje verder. Word je af en toe nog gecontacteerd door Fred om te horen hoe het met je gaat?

“Elke twee tot vier weken heb ik nog telefonisch contact met Fred. Ik sta momenteel aan het begin van het schuldhulpverleningstraject en dat duurt ongeveer drie jaar. Daarna ben ik eindelijk verlost van al mijn schulden. En dat moet zeker gevierd worden!”