Vaste oeververbinding Burgervlotbrug stapje dichterbij

Afbeelding Vaste oeververbinding Burgervlotbrug stapje dichterbij
woensdag 26 februari 2020

Bij het Gemeentelijk Bouw en Infra overleg met de gemeente Schagen was het al diverse keren aan de orde gekomen, de vlotbrug bij Burgervlotbrug over het Noord-Hollands kanaal. Vrijdag bracht een aantal Statenleden van de provincie Noord-Holland een bezoek aan de brug: om zelf te zien en te horen over de noodzaak van vervanging.

De Burgervlotbrug is een van de drie vlotbruggen over het Noord-Holland kanaal. Een gedateerd systeem dat, zo vinden veel omwonenden, plaats moet maken voor een vaste oeververbinding. De vlotbruggen zorgen namelijk al decennia lang voor de nodige problemen, zo legde wethouder Jelle Beemsterboer uit aan de Statenleden. Vervanging is echter een kostbare aangelegenheid die de middelen van de gemeente te boven gaan. Hulp van de provincie is dan ook gewenst, vandaar de uitnodiging aan de Statenleden om een kijkje te komen nemen.

Verstoppingen en aanvaringen

Na een koude en regenachtige schouwing door de leden van Statencommissie Mobiliteit en Bereikbaarheid, samen met zo’n twintig bewoners van de dorpen Burgvlotbrug en Burgerbrug, volgde in een droog en warm eetcafé Halfweg de mondelinge toelichting. Wethouder Beemsterboer schetste hoe regelmatig vrachtwagenchauffeurs die de situatie niet kennen, de vlotbrug proberen te gebruiken. Het lokale verkeer komt daardoor regelmatig muurvast te staan want de slechts één rijbaan brede overgang is niet toegankelijk voor zwaar verkeer. Ook vertelde hij hoe in de afgelopen jaren tot twee keer toe een aanvaring door een binnenvaartschip ervoor heeft gezorgd dat de vlotbrug er bijna een heel jaar uit heeft gelegen. 

Boeren en Petten

Naast de wethouder vertelden ook buurtbewoners en de ondernemers over de ervaringen. Hoe ’s zomers de brug keer op keer verstopt raakt door de vele campers die het kanaal over willen en bevoorrading van de winkels een probleem is. Hoe agrariërs graag ook met hun trekkers naar de overkant willen zonder daar eerst veertien kilometer voor te hoeven omrijden. En hoe de nabijheid van kerncentrale in Petten voor gevoel van onveiligheid zorgt. Want mocht daar eens iets mis gaan, dan moet er snel geëvacueerd worden in de omgeving en met de gedateerde vlotbrug is dat zo goed als onmogelijk.

Liefst een tunnel

Andries de Weerd, secretaris van Koninklijke BLN-Schuttevaer, de vereniging van binnenvaartschippers, ging in op de aanvaringen. Die waren volgens hem uiteraard niet de schuld van de brug maar wel zorgt de onoverzichtelijke situatie ervoor dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Wat dat betreft zou een tunnel veel beter zijn. Omdat dat helemaal onbetaalbaar is, zou wat de binnenvaartschippers betreft een vaste oeververbinding die van afstand kan worden geopend en gesloten, een goed en welkom alternatief zijn.

Verder kijken dan alleen het kanaal

Kritische kanttekeningen bij het idee om de vlotbrug te vervangen waren er ook. Een van de omwonenden wees erop dat een goed toegankelijke en bruikbare brug voor behoorlijk veel meer verkeer in het bescheiden Burgervlotbrug zal zorgen. En dat dus ook rekening moet worden gehouden met de infrastructuur in het achterland; zeker met de plannen van de uitbreiding van de kerncentrale in Petten in het achterhoofd, en de wooncampus die daar moet worden gerealiseerd voor werknemers en onderzoekers. 

Alles bij elkaar veel input voor de statenleden om mee terug te nemen naar de provincie!