• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn werknemers op een gezonde manier thuiswerken?

Hoe zorg ik ervoor dat mijn werknemers op een gezonde manier thuiswerken?

Thuiswerken: tips voor werknemers

vrijdag 20 maart 2020
Afbeelding Hoe zorg ik ervoor dat mijn werknemers op een gezonde manier thuiswerken?

Het is voor veel mensen wennen om ineens vanuit huis te moeten werken. Zo kan het lastig zijn om een geschikte werkplek thuis te creëren, die vaak ook nog gedeeld wordt met een partner of kinderen die ook aandacht willen. Bekijk de onderstaande tips die je helpen om op een prettige en gezonde manier thuis te werken.

Zorg voor een gezonde werkomgeving

  • Probeer rust te creëren
    Zoek een plek waar je weinig afleiding hebt. Niet alleen voor de volle concentratie, maar ook om het geluid letterlijk te beperken.
  • Zorg voor voldoende beweging
    Een hele dag zitten aan een bureau of keukentafel is niet goed voor onze gezondheid. Zorg daarom voor fysieke beweging tussen je werk door.
  • Pas je werk aan
    Maak gebruik van de flexibiliteit die je nu hebt en zorg voor een werkritme dat bij jou en jouw huidige situatie past.
  • Blijf in verbinding met elkaar
    • Ook al ben je nu niet fysiek bij collega’s, het is juist nu van belang om in verbinding met elkaar te blijven. Pak eens wat vaker de telefoon (als de omgeving het toelaat) en bel een collega op in plaats van een mail te sturen.
    • Plan met je team een paar momenten per week voor een telefonische vergadering waarbij je kunt delen wat er speelt en tips kunt uitwisselen.
    • Plan een dagelijks virtueel koffiekwartiertje in.
  • Andere tips
    • Zorg, binnen de mogelijkheden die je thuis hebt, voor een goede werkplek, met een goed bureau, goede stoel en goede monitor.
    • Handel je telefoontjes, als het kan, lopend af. Zo word je niet afgeleid door e-mails of andere stukken en kom je even van je stoel af.
    • Ga tijdens de lunch naar buiten voor een wandeling.
    • Laat gesprekken niet langer dan 45 minuten duren. Zo blijf je scherp en heb je de mogelijkheid om na elk overleg even te bewegen, iets te drinken te halen, en weer op tijd klaar te zitten voor de volgende afspraak.

Richt je werkplek goed in: arbo-richtlijnen voor thuiswerken

Omdat niet iedereen thuis een ingerichte kantoorwerkplek heeft, bestaat er bij veelvuldig thuiswerken een risico op klachten van met name de nek-/schouderregio (CANS, voorheen RSI). Bijvoorbeeld doordat je met een laptop aan de eettafel gaat zitten. Hierbij ontbreekt vaak steun voor de armen of moet je je schouders optrekken omdat de stoel te laag is ten opzichte van de tafel.

Om zo gezond en duurzaam mogelijk thuis te werken, wordt aangeraden de volgende tips te volgen:

  • Indien je veel moet bellen, gebruik dan bij voorkeur oortjes/koptelefoon of de speakerfunctie zodat je je handen vrij hebt.
  • Heb je een thuis een kantoorwerkplek? Gebruik deze dan zoals je dit op kantoor ook gewend bent.
  • Heb je een kantoorstoel bij een eettafel staan?
  • Stel de armsteunen van de stoel dan in voor een goede, ontspannen steun van de armen.
  • Plaats de stoelzitting vervolgens hoger, zodat de armsteunen op dezelfde hoogte staan als het tafelblad.
  • Zet iets onder de voeten zodat de bovenbenen horizontaal gesteund worden op de stoel.
  • Heb je bovenstaande niet? Probeer dan de stoel eventueel wat te verhogen, zodat je de schouders niet te veel hoeft op te trekken als de onderarmen op tafel liggen.
  • Steun de armen goed op tafel met het toetsenbord iets verder weg, maar houd de rug recht en voorkom voorover hangen.
  • Wissel zitten aan de tafel ieder half uur af met rondlopen, bewegen of het doen van oefeningen. Loop bijvoorbeeld rond als je telefoneert. Gebruik eventueel pauzesoftware, zoals Workrave, om je eraan te herinneren dat het tijd is om te bewegen.
  • Ga regelmatig een half uur met de laptop op schoot op de bank of fauteuil zitten. Leg eventueel een kussen onder de ellebogen als steun.
  • Gebruik, indien mogelijk, aan tafel een apart toetsenbord en plaats de laptop op een verhoging (bijvoorbeeld een stapel boeken), zodat de bovenrand van het scherm iets onder ooghoogte komt.
  • Wees bij het werken op de laptop, zonder apart toetsenbord, extra alert op het ontspannen van je schouder- en nekspieren en beweeg extra, zodat de spieren goed doorbloed blijven.
  • Stel, indien je een aparte monitor gebruikt, deze in op bovengenoemde hoogte.
  • Ga bij voorkeur op een plek zitten met het raam aan de zijkant of achter je. Het is extra vermoeiend om richting het daglicht te kijken.

 

Coronacrisis | Vragen en antwoorden

Op deze pagina vindt u een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden van leden.

Naar themapagina Coronacrisis