ProRail houdt Nederland ook tijdens coronacrisis in beweging

woensdag 13 mei 2020
Afbeelding ProRail houdt Nederland ook tijdens coronacrisis in beweging

De infrastructuur van het openbaar vervoer is heel belangrijk voor de mobiliteit van Nederland. Om de sporen spic en span te houden is onderhoud essentieel, aldus Ans Rietstra, COO van ProRail. “Dat geldt ook nu in de coronacrisis. Er moet dus juist nu onderhoud gepleegd worden, zodat het spoor in topconditie blijft.”

Gelukkig merkt Rietstra dat het werk gewoon doorgaat. “Bij ons heeft het coronavirus enkel impact op de manier hoe wij het werk doen met elkaar. Er wordt nauwelijks werk uitgesteld of geannuleerd.” ProRail probeert juist werk naar voren te halen in deze lastige periode. Als voorbeeld noemt Rietstra het onderhoud aan de Schipholtunnel. Doordat er nu minder treinen rijden, is het mogelijk om een tunnelbuis die onderhoud nodig heeft buiten dienst te nemen. “Normaal kost het onderhoud van 7 kilometer tunnelbuis 12 weekenden, nu lukt het ons in een week tijd. Dit is een win-winsituatie; wij kunnen het onderhoud sneller laten plaatsvinden en er is geen overlast voor de reizigers.”

Een ander voorbeeld van werk dat juist nu doorgaat is de vernieuwing van spoorzone Groningen. Hier is een nieuw opstelterrein gebouwd en het station wordt verbouwd. Rietstra legt uit dat dit soort projecten voor de toekomst belangrijk zijn en daarom zo veel mogelijk door moeten gaan. “Toch was dit best spannend. Samen met onze spooraannemer hebben wij ons hard ingezet om de spoormedewerkers aan het werk te willen en mogen houden. Alles in het kader van samen veilig doorwerken, want de medewerkers moeten het uiteindelijk doen.”

Doorwerken veilig en soepel laten verlopen

Rietstra is blij dat er doorgewerkt kan worden. Ze ziet ook de bouw als de banenmotor voor de Nederlandse economie. Daarom vindt ze het als opdrachtgever ook belangrijk dat bouw- en onderhoudsprojecten doorgang vinden. “Wij zorgen er niet alleen voor dat wij onze aannemers blijven doorbetalen, maar vragen ook van hen dat zij de onderaannemers doorbetalen. Zo houden we de banenmotor in stand en kan iedereen aan het werk blijven.”

Om het doorwerken veilig en zo soepel mogelijk te kunnen laten verlopen, heeft ProRail de afgelopen tijd zeer intensief contact gehad met haar spooraannemers. Zo zijn ze gekomen tot een handelingskader voor zowel het onderhoud als voor het realiseren van projecten, zoals aanleg en vernieuwing. Daarnaast werken ook zij volgens het protocol ‘Samen veilig doorwerken in de bouw’. Rietstra: “Op deze manier kijken we samen hoe we aan het werk kunnen blijven binnen de kaders en maatregelen. Dit kan ook betekenen dat sommige opdrachten juist langer zullen duren. Dat kan op dit moment ook, aangezien er minder treinen rijden en we dus logistiek meer mogelijkheden hebben om bij te sturen.”

Een nieuwe working way om op door te bouwen

Ondanks dat de coronacrisis zwaar is voor Nederland, heeft Rietstra toch het idee dat er ook mooie dingen ontstaan uit deze moeilijke periode. “De manier waarop nu gewerkt wordt, met de uitwisseling van kennis en het delen van best practices, levert inzichten op waar zowel wijzelf als aannemers profijt van hebben.” Ze vertelt dat mensen elkaar in crises vinden. Men probeert elkaar op voorhand te vertrouwen en de marktvisie en leidende principes worden nog beter in de praktijk gebracht. “Dit is een working way waar ik op wil doorbouwen. Dat we alles wat we nu leren, van het versnellen van projecten tot het anders uitvoeren van werkzaamheden, straks ook toepassen in het nieuwe normaal. Zodat we Nederland in beweging kunnen blijven houden.”