Van Gelder zet meer elektrisch materieel in tijdens pilot

vrijdag 10 juli 2020

Yvonne de Rijck

Adviseur Techniek Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer
Afbeelding Van Gelder zet meer elektrisch materieel in tijdens pilot

Van Gelder, één van de combi-aannemers binnen Combi Infra Amsterdam (CIAMS), start na de zomervakantie met een pilot van één jaar. De pilot houdt in dat één ploeg, geheel geëlektrificeerd uitgerust, minimaal één jaar lang de combiwerkzaamheden binnen de gemeente Amsterdam zal uitvoeren.

"Wij hebben als Van Gelder gekozen om door middel van doen, kennis en inzichten te krijgen in geëlektrificeerd werken. Niet alleen voor ons, maar ook voor onze combi partners, de gemeente Amsterdam, leveranciers en ketenpartners", zo vertelt Eddy Dekker, projectmanager Van Gelder Kabel-, Leiding- en Montagewerken B.V.

Een groot Living Lab

Wat Van Gelder wil is binnen CIAMS met een ploeg volledig geëlektrificeerd alle werkzaamheden verrichten voor zowel kabels, leidingen en riolering. Dus niet alleen de aanleg, ook het ontgraven, de bestrating en bemaling. Het gaat hierbij niet om het transport, maar echt het ervaren van geëlektrificeerd werken op de werkplek. Veel elektrisch materieel is al beschikbaar, zoals trilplaten en wackerstamper en (mini)kranen van twee en acht ton. Binnen deze pilot wil Van Gelder ook gaan werken met een zestien tons elektrische rupskraan. Deze grotere kraan is met name nodig voor de rioleringswerkzaamheden, waarbij er dieper dan één meter ontgraven wordt en er dus ook meer gevraagd wordt van de kraan.

Van Gelder heeft heel bewust voor de gemeente Amsterdam gekozen voor deze pilot. Amsterdam loopt voorop in het terugdringen van CO2 en fijnstof uitstoot. Daarnaast biedt de gemeente de meeste uitdagingen in de uitvoering. Denk aan de drukke stad met een historie ook onder de grond, veel verkeer, smalle straatjes, veel (grond)water, kritische bewoners en vele diverse werkzaamheden. Het voordeel is dat deze pilot binnen het wordt geplaatst combicontract. Zo krijgt Van Gelder veel ervaring bij alle soorten werkzaamheden van groot tot klein en alle disciplines en met een jaar ook inzicht in de seizoenseffecten. Eigenlijk zijn de combiwerkzaamheden in de gemeente Amsterdam voor een jaar lang een Living Lab en als het in Amsterdam kan, dan kan het overal!

Wat levert de pilot op?

"Op dit moment krijgt Van Gelder veel vragen waar we antwoorden op zoeken", geeft Eddy Dekker aan. "Leveranciers kunnen wel een mooi verhaal houden, wij willen het zelf ervaren en leren. Denk aan antwoorden op vragen hoe de draaitijd is over een dag, is het batterijvermogen in de winter zoveel minder dan in de zomer? Moeten we werken middels continue stroom, dus 'aan de stekker' of kan dat volledig op accu's? Wat doet waterstof als brandstof? Wat zijn de beste momenten om te laden en wat voor capaciteit hebben we daarbij nodig? Moet daarvoor ons werkproces of de dagindeling worden aangepast? Ook: hoe ervaren de gemeente en de burgers dit, is er minder geluidsoverlast en kunnen we gebruik maken van een standaard bouwstroom?" Naast deze technische vragen wordt ook gekeken naar de financiële impact op het proces. Kan het uiteindelijk elektrisch tegen dezelfde kosten? "Door te doen gaan we dit leren." Door de publiciteit kan het ook zijn dat andere leveranciers hun materieel ter beschikking stellen in de pilot. 

Veranderingen voor de medewerker

Een elektrische kraan reageert toch anders dan een traditionele kraan, net als dat een Tesla anders rijdt dan een diesel- of benzineauto. Daarom kijkt Van Gelder heel gericht welke kraanmachinisten er worden ingezet in deze pilot. "We willen de ploeg inzetten voor alle soorten werkzaamheden, waardoor alle kennis in de ploeg aanwezig moet zijn. Er zal dus waarschijnlijk een nieuwe ploeg samenstelling ontstaan. Ook zullen we naar de veiligheid kijken vanuit het veranderende materieel met mogelijk nieuwe risico’s en de omgeving."

Kennisdeling

Eind dit jaar (waarschijnlijk 6 november 2020) organiseert CIAMS een congres 'Emissieloos Werken' waar leveranciers, gemeente, afnemers en partner mogelijkheden en ervaringen delen. Daar zal Van Gelder vertellen over de pilot en de eerste ervaringen delen. Daarnaast zullen de ervaringen met de Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer eind 2020 worden gedeeld.