Renoveren van vangrails is haalbaar en winst voor milieu

woensdag 22 juli 2020
Afbeelding Renoveren van vangrails is haalbaar en winst voor milieu

De renovatie van geleiderails (vangrails) kan op een verantwoorde manier worden gerealiseerd. Renoveren en opnieuw gebruiken geeft een aanzienlijke winst voor het milieu, met een besparing op de milieukosten tot wel 70 procent. Daarnaast is renovatie goedkoper dan nieuw produceren en past het binnen de strenge veiligheidseisen die gelden voor geleiderails.

Dit concludeert een verkenning van Rijkswaterstaat, organisatieadviesbureaus TwynstraGudde en LBPSight, betrokken aannemers, leveranciers van geleiderails en verzinkerijen. De Commissie Geleiderail van de Vakgroep Specialistische Wegenbouw van Bouwend Nederland is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming hiervan.

Nieuw leven voor vangrail

Het circulair maken van geleiderails is één van de manieren voor Rijkswaterstaat om in 2030 circulair te werken en dus zo min mogelijk primaire grondstoffen te gebruiken. In de verkenning naar circulaire geleiderails is de hele renovatieketen onder de loep genomen, waarbij gebruikte geleiderails een volgend leven krijgt door de rail te demonteren, schoon te maken, te ontzinken en opnieuw te verzinken om daarna weer langs de weg te plaatsen.

Technisch en economisch haalbaar

TwynstraGudde en LBPSight hebben als onafhankelijke partijen het proces rondom de verkenning begeleid, zodat alle belangen werden afgewogen en iedereen vanuit zijn eigen expertise kon bijdragen. Zo ontstond er een gedeeld beeld van de businesscase en hebben alle ketenpartijen hun commitment uitgesproken. "Met een werkgroep van aannemers, verzinkerijen, een renovatiebedrijf en leveranciers hebben we intensieve discussies gehad om alle aspecten van renovatie tegen het licht te houden. Zo hebben we samen kunnen vaststellen dat het technisch en economisch haalbaar is. Dankzij een open houding en enthousiasme van iedereen is dit gelukt. Nu gaan we samen verder om het validatieproject in te richten. Renovatie van geleiderails is logisch, maar komt niet vanzelf tot stand", aldus Henk Senhorst, projectmanager vanuit Rijkswaterstaat.

Rijksweg als validatieproject

Het validatieproject heeft enerzijds tot doel om samen met de ketenpartijen kennis en ervaring op te doen met technische en organisatorische kanten van de renovatieketen. Anderzijds heeft het als doel om te demonstreren dat de renovatieketen de keuze is voor de toekomst waar de ketenpartijen zich op gaan richten. Inmiddels is een groot onderhoudsproject van een rijksweg geselecteerd waarmee de inrichting van de renovatieketen eind 2020 en begin 2021 in de uitvoering wordt gevalideerd.

Betrokken partijen

De volgende partijen zijn betrokken en onderschrijven het werken met hergebruikte geleiderails: Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland, BAM, Berm Beveiliging Nederland, Heijmans, Zinkinfo, Arosso, Laura Metaal, SafeRoad, Steel Constructions en Van Doorn Geldermalsen.

Foto via Rijkswaterstaat