'Drie weken tussen aanvraag en oplevering: Mooi dat dat kan!'

maandag 27 juli 2020
Afbeelding 'Drie weken tussen aanvraag en oplevering: Mooi dat dat kan!'

Zorgde stikstof en PFAS al maanden voor meer dan voldoende beroering in de bouw- en infrasector, COVID-19 deed daar nog een schepje bovenop. Of zeg maar gerust: schep. Het zit echter niet in de aard van aannemers om het bijltje erbij neer te gooien. Wij bouwen door! Dat is maar goed ook, want de maatschappelijke betekenis van de sector en het belang van de bouw als motor voor de Nederlandse economie zijn enorm.

Om de vindingrijkheid, trots en can do-mentaliteit in de sector extra in het zonnetje te zetten, startte Bouwend Nederland een campagne. Hierin laten we zien dat we niet achteroverleunen, maar een duw geven. Een duw in de rug van de bouwers, opdrachtgevers, klanten en de economie. Een duw in de goede richting. De bouw maakt het, ook nu. We laten het doorzettingsvermogen en de veerkracht zien van de mensen werkzaam in onze sector, en motiveren zo zowel de huidige werknemers als de vakmensen van de toekomst. In dat kader presenteren we hier een derde doorbouwer van formaat: Sallandse Wegenbouw in samenwerking met de gemeente Enschede.

Kansen van corona

De ellende die COVID-19 en alle maatregelen om het in te dammen veroorzaken, is groot. Met een beetje omdenken kun je er ook de kansen van inzien. Sallandse Wegenbouw en de gemeente Enschede sloegen de handen ineen en waren in drie weken klaar. "Nadat de eerste verbazing en toch ook wel schrik over de pandemie was weggetrokken, hebben we ons de vraag gesteld of we mkb-bedrijven bij ons in de buurt ook op een of andere manier konden helpen." Aan het woord is Jaap Batenburg, senior projectleider bij de gemeente Enschede. "We hebben een lijst gemaakt van projecten die we mogelijk konden versnellen, maar bij het merendeel bleken er toch wel serieuze haken en ogen aan te zitten. Zo is alles waar je inspraak van of overleg met omwonenden voor nodig hebt, eigenlijk niet te versnellen. Bij dit project was dat niet nodig en konden we gas geven. Binnen twee dagen was alles intern geregeld binnen de gemeente."

Groeven

Het project waar Batenburg over spreekt, is de herasfaltering van de drukke t-splitsing Parkweg-Lambertus Buddestraat in de grootste stad van Overijssel. Met name door zwaar vrachtverkeer waren er diepe groeven en spoorvorming in het asfalt ontstaan. "We waren aangenaam verrast door deze uitvraag", aldus Albrecht Baan, projectleider van Sallandse Wegenbouw. "Onze projecten lopen wel door, maar er zit toch wel vertraging op de lijn. Extra werk omdat enigszins te compenseren is zeer welkom." Het kostte Sallandse Wegenbouw een weekje om uit te zoeken of de uitvoering op korte termijn te organiseren was en af te prijzen. Baan: "Na het afstemmen met onze leveranciers en onderaannemers hebben we in een paar dagen alles vastgelegd en ingepland. Top dat iedereen zo flexibel was en wij dankzij korte lijnen snel konden schakelen. De week dáárna is het hele project uitgevoerd. Drie weken tussen aanvraag en oplevering. Mooi dat dat kan!"

Dan maar nu

Batenburg: "Zeker een mooie samenloop van omstandigheden. Het verkeer op de weg was natuurlijk veel minder, alhoewel dat buiten de spits niet eens zo veel scheelde. De twee daar gevestigde tankstations zeiden dat als het dan toch moest, dan maar nu in coronatijd. Ook de buslijnen naar de universiteit konden makkelijk gestaakt worden. Zo viel alles goed samen en zijn we blij dat we dit hebben kunnen doen in deze lastige tijd."