Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030

dinsdag 19 januari 2021

Lydia de Wit

Verenigingsmanager Regio Randstad Noord
Afbeelding Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030

De gemeente Amsterdam wil in 2030 voldoen aan de adviesnormen van de World Health Organization. De belangrijkste maatregel om dit te bereiken is het uitstootvrij maken van het verkeer in de stad in 2030. Een groot deel daarvan zal elektrisch zijn en er zullen dus grote stappen gemaakt moeten worden om te zorgen dat deze vervoersmiddelen opgeladen kunnen worden. Het Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030 Laad me omschrijft hoe de gemeente Amsterdam dat aanpakt.

Van 8.000 naar 80.000 oplaadpunten

Er moeten grote stappen gemaakt worden om te zorgen dat alle vervoersmiddelen opgeladen kunnen worden. Met zo'n 3.700 publieke en 4.100 private oplaadpunten is Amsterdam een van de koplopers in Europa. Toch is het nodig om de uitrol van de laadinfra te versnellen. De groei van elektrische voertuigen neemt een grote vlucht.

Deze schaalsprong vraagt onder meer om een andere plaatsingsstrategie met voldoende volume en aanbod op basis van laadbehoefte en laadgedrag. Hierbij wordt rekening gehouden met bestaand beleid rondom mobiliteit: autoluw, deeleconomie, openbare ruimte, parkeren, varen, energietransitie. Want een goede laadinfrastructuur mag niet ten koste gaan van bijvoorbeeld de openbare ruimte en de historische binnenstad.

Uitrol- en energiestrategie

In het plan wordt een nieuwe uitrolstrategie gepresenteerd. En een energiestrategie waarmee het elektriciteitsnetwerk ook in de toekomst toereikend is om al het elektrisch vervoer van elektriciteit te kunnen voorzien. De uitrolstrategie heeft 5 belangrijke uitgangspunten:

  1. Laden gebeurt zo veel mogelijk op privaat en semi-publiek terrein;
  2. Amsterdam legt waar nodig publieke laadinfrastructuur aan verspreid over de wijk. Bekijk de oplaadpunten die Amsterdam nu heeft op de kaart;
  3. De plaatsing van publieke laadinfrastructuur gebeurt strategisch en data gestuurd;
  4. Op strategische locaties in de stad faciliteren we de realisatie van snellaadpunten;
  5. Samenwerken aan een dekkend netwerk van waterstofstations.

Zie ook alle prognoses voor de laadbehoefte (PDF, 9,7 MB) richting 2030 en het rapport over de logistieke energievraag (PDF, 3,2 MB) in Amsterdam.

Een startgids voorbedrijven

Voor elk bedrijf met lease-voertuigen of eigen vloot is elektrisch rijden een serieus alternatief. Dit geldt zowel voor personenauto's als voor bestelwagens in het wagenpark. De ervaring leert dat veel bedrijven die de overstap maken, vragen hebben over het laden van de voertuigen: Welk type laadpalen zijn er? Waar moet ik op letten bij het realiseren van laadpunten bij mijn bedrijf locatie? Kan mijn netaansluiting dat aan? Wat zijn de kosten die bij laadpunten komen kijken? Is het verplicht om eigen laadpunten aan te leggen?

Deze startgids zet de verschillende laadopties voor bedrijven uiteen en geeft aan hoe je hier slimme keuzes in kunt maken. Met dit document wordt getracht de barrières te verlagen voor bedrijven om de stap naar elektrisch rijden te maken.