• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Hoe komen ze bij Bouwbedrijf John Koster de coronapandemie door?

Hoe komen ze bij Bouwbedrijf John Koster de coronapandemie door?

vrijdag 2 april 2021

Willemijn Visscher

verenigingsmanager Regio Noord
Afbeelding Hoe komen ze bij Bouwbedrijf John Koster de coronapandemie door?

Vandaag in onze reeks over ondernemen in coronatijd spreken we met eigenaar John Koster van het gelijknamige Bouwbedrijf John Koster. Hoe kijkt hij naar het werken tijdens een pandemie?

Om een half uurtje in gesprek te kunnen met John Koster was al een hele opgave, want het bedrijf heeft het immens druk. "Daar ligt het niet aan", aldus John. Gelukkig is het hem gelukt om tijd vrij te maken en het gesprek aan te gaan over werken in coronatijd.

Veel werk maar geen handjes

"Je zou denken dat het hele corona gebeuren voor omzetderving gaat zorgen, nou dat is absoluut niet het geval bij ons." Het bedrijf zit tot in december vol met werk, waar ze normaliter de orderportefeuille zo'n vier tot vijf maanden vooruit gevuld hadden. Er komen veel aanvragen voor offertes binnen via de website, inmiddels worden deze aanvragen niet meer in behandeling genomen. Dat is een unieke situatie voor John, en 'nee' verkopen is best lastig. 

Voor deze grote hoeveelheid werk zijn handjes nodig, bij Bouwbedrijf John Koster zijn 6 medewerkers in dienst maar John geeft aan naarstig op zoek te zijn naar vakvolwassen timmerlieden. Deze vraag naar bekwaam personeel heerst in de hele sector, en dat probleem begint steeds groter te worden aldus John. Bij het bedrijf is plek voor één leerling en dat bevalt erg goed. Hoewel John best wel meer leerlingen een plek zou willen bieden, is dit niet behapbaar met de huidige grootte van het bedrijf. 

Flexibiliteit is noodzakelijk

Waar voorheen de klantgesprekken vrijwel altijd fysiek en op de bouwplaats of bij de klant thuis plaatsvonden, gebeurt er tegenwoordig veel meer digitaal. "Klanten willen toch graag dat er zo min mogelijk contact is." Dus als de klant graag alles via de telefoon en mail wil regelen, dan wordt dat gefaciliteerd. Waar men vroeger nog wel gebruik kon maken van het toilet bij de klant, wordt tegenwoordig standaard een 'dixi' geregeld. 

Ook het personeel probeert zich zo goed mogelijk aan de regels te houden, mondkapjes en desinfectiemiddel gebruiken zijn vanzelfsprekend. Gelukkig heeft het bedrijf tot nu toe geen coronabesmettingen geconstateerd bij het personeel. Uitval heeft ook grote consequenties, de werkdruk ligt hoog. Thuiswerken werd nog niet gedaan bij het bedrijf, de calculator zat alleen op kantoor en had daardoor alle ruimte. Wel worden er momenteel gesprekken gevoerd om deels administratieve werkzaamheden vanuit huis te doen, dan is het ook makkelijk om in de avonduren wat werk te verzetten. Als dit eenmaal de standaard is, dan zal dit waarschijnlijk ook de werkwijze blijven na de coronapandemie.

Neem het virus serieus

Dat we als bouwsector laten zien dat we veilig kunnen werken is volgens John erg belangrijk. "Denk er niet te licht over", is zijn advies voor collega-ondernemers. Het valt John op dat er verschillend omgegaan wordt met de maatregelen, terwijl het toch goed is om de protocollen te volgen ook al geeft de klant ruimte om het niet te doen. Het kunnen doorwerken tijdens deze coronapandemie is een uitkomst, "ik had niet geweten hoe ik anders alles moest bolwerken". Wel kijkt John uit naar het moment dat alles weer normaal wordt en de mogelijkheid om een Bouwend Nederland bijeenkomst bij te wonen. 

Foto via jkbouw.nl