Pijpers Bronbemaling bezoekt hybride sondeerwagen BAM Infra

maandag 31 mei 2021

Yvonne de Rijck

Adviseur Techniek Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer
Afbeelding Pijpers Bronbemaling bezoekt hybride sondeerwagen BAM Infra

Eén van de toegevoegde waarden die lid zijn van de vakgroep heeft, is elkaar ontmoeten. Vaak is dit tijdens (thema)bijeenkomsten, commissies, werkgroepen of een algemene vergadering en soms op het werk. Zo werden recent twee bedrijven aan elkaar gekoppeld, in het veld omdat de één met de hybride sondeerwagen een interessante techniek heeft en de ander een wens had en beide toevallig lid van de Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer. Dan kun je als medewerker maar één ding doen, namelijk de twee bedrijven in contact brengen!

De Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer is de vakgroep van grondboor- en bemalingsbranche alsmede de kabelleg- en buizenbranche. De vakgroep maakt deel uit van Koninklijke Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven.

De wens

Robert Van den Broek, werkzaam bij Pijpers Bronbemalingen B.V. zag op LinkedIn een bericht van Patrick-John Holsderver, boormeester/sondeermeerster bij BAM Infra Nederland. In het bericht staat dat Patrick sonderingen uitvoert met de hybride sondeerwagen. Voor het opstellen van adviezen voor o.a. bemalingsplannen gebruikt Robert sondeergegevens. Niet alleen daar is Robert in geïnteresseerd, maar vooral in de hybride sondeerwagen vanuit de gedachte van emissieloos bouwen. Door het koppelen van deze twee bedrijven en mensen aan elkaar, ontstaat de afspraak om op locatie de hybride sondeerwagen van dichtbij aan het werk te zien.

De hybride sondeerwagen

De hybride sondeerwagen is de eerste hybride sondeerwagen ter wereld. De zware 4x4 vrachtwagen verplaatst zich over de weg met een dieselmotor (een stage V dieselmotor die aan de hoogst gestelde milieunormen voldoet). Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven en voert hij bodemonderzoek elektrisch uit zonder uitstoot van schadelijke stoffen als Coen stikstof. Hiermee bespaar je zo'n 34.000 kilogram CO2 per jaar. Deze hybride sondeerwagen kan dankzij het accupakket circa 9 uur werken. De accu laadt zich op in ongeveer 4 tot 6 uur aan een standaard laadpaal.

Werkzaamheden

De hybride sondeerwagen wordt ingezet om sonderingen uit te voeren, maar kan ook ingezet worden voor onderzoek naar niet gesprongen explosieven. Op het moment van bezoek aan de hybride sondeerwagen werd er gezocht naar niet gesprongen explosieven (NGE). Dit wordt uitgevoerd, afhankelijk van waar je naar op zoek bent, c.q. wat er verwacht wordt aan niet gesprongen explosieven aan te treffen, door magnetische metingen uit te voeren. Je kunt je voorstellen dat hoe groter het explosieve object is, de afstand tussen de puntmetingen groter mag zijn, dan wanneer het explosieve object kleiner is. De metingen worden uitgevoerd op een uitgezet puntenraster in het veld, dusdanig dat het magnetische veld van de sondeerkop het hele gebied dekt. Wil je weten of jouw project gebied explosief verdacht is, bekijk dan eens de VEO Bommenkaart. Het is misschien overbodig om te melden, maar laat daadwerkelijk (graaf)onderzoek naar niet gesprongen explosieven uitvoeren door bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Kom je in je werk een niet gesprongen explosief tegen, stop de werkzaamheden en neem contact op met EOD. Ga niet zelf aan de slag!

Als vakgroep willen wij Robert Van den Broek en Patrick-John Holsderver bedanken voor de gelegenheid om op locatie elkaar te ontmoeten en kennisoverdracht.
Wil jij meer weten over de hybride sondeerwagen van BAM, neem contact op met Jeroen Slaghuis. Heb jij een lang gekoesterde wens om in contact te komen met een ander lidbedrijf, neem contact op met Yvonne de Rijck en we onderzoeken wat mogelijk is.