TikTokkers lokken leerlingen naar de landelijke open dag

maandag 14 juni 2021

Vincent Zijlstra

Adviseur Onderwijs & Arbeidsmarkt Regio Randstad Noord
Afbeelding TikTokkers lokken leerlingen naar de landelijke open dag

Door het hele land openden opleidingsbedrijven op 28 mei de deuren om jongeren kennis te laten maken met de bouw. In de maanden daarvoor was de jeugd met de zeer doelgerichte campagne 'Werkend leren' warm gemaakt voor de branche en de open dag. Met succes; Bouwmensen Amsterdam bijvoorbeeld ontving ruim dertig geïnteresseerden.

Normaal gesproken wordt de promotie van opleidingsbedrijven heel regionaal aangepakt, met schoolbezoeken, stands op beurzen en markten. Ook in dat wiel stak corona een spaak. Koninklijke Bouwend Nederland en de gezamenlijke opleidingsbedrijven pareerden die hinderlijke tussenkomst met een gezamenlijke landelijke campagne. "Met 'Werkend Leren' wilden we jongeren informeren over werken in de bouw en ze gaandeweg naar een inschrijving bij een van de  opleidingsbedrijven leiden", zegt Jakob de Jonge, bij Bouwend Nederland secretaris van de vakgroep Opleidingsbedrijven. Belangrijk onderdeel van de campagne was de inzet van social media en dan niet de saaie socials van ouders, opleiders en bouwbedrijven, maar die van de jongeren zelf: TikTok, Instagram Reels, Snapchat dus. Er is samengewerkt met influencers die een aanhang hebben die overeenkomt met de doelgroep van de bouwopleiders. Bekende TikTokkers als Robine, Agiiii en Quinten maakten op vijf verschillende opleidingsbedrijven filmpjes van challenges die ze daar deden. Niet te serieus allemaal, meer een soort infotainment. "Dat was een nieuwe benadering voor ons", zegt De Jonge. "We zijn normaal gesproken nogal van het uitleggen hoe de opleiding in elkaar steekt. Jongeren zitten op TikTok en Snapchat omdat ze het leuk vinden en niet omdat ze geïnformeerd willen worden over een beroepskeuze."

Nieuw was ook dat de opleidingsbedrijven, in het verlengde van de campagne, door het hele land op dezelfde datum een open dag organiseerden. Na de vakantie hoopt de Vakgroep een goed beeld te hebben van het aantal inschrijvingen dat de campagne heeft opgeleverd. 

Mooie score

Bij Bouwmensen Amsterdam lijkt 'Werkend Leren' effect te hebben gehad, daar werd de Open Dag goed bezocht. Deels moet dat ook op het conto van de eigen campagne van het opleidingsbedrijf in de hoofdstad worden geschreven, maakt directeur Michel van Erkelens duidelijk. "We werken in Amsterdam Zuid-Oost ook met influencers, maar dan meer een soort straatcoaches die de jongeren kennen en ze direct benaderen. Daarnaast hebben we doorlopend spotjes op FunX, en daarvan weten we dat dat een aardig bereik heeft."

De aanpak heeft te maken met de toch wat afwijkende situatie in Amsterdam; de aanstaande miljoenenstad telt namelijk nog geen 200 vmbo-techniek studenten. In dat vijvertje vist de bouw en infra ook nog eens samen met voertuigentechniek en installatietechniek. "We moeten het dus meer hebben van zij-instromers, 21-plussers", weet Van Erkelens. "Daarom plannen we eigenlijk elke maand wel een open dag, we hoeven dat immers niet persé rond de zomervakantie te doen." Evengoed deed Bouwmensen Amsterdam wel mee met de landelijke open dag op 28 mei, en hoewel 21-plussers misschien niet precies de TikTok-generatie zijn, lijkt het erop dat de social media campagne wel degelijk wat heeft opgeleverd. Het aantal bezoekers lag eind mei met 34 toch wat hoger dan 15 à 20 die normaal gesproken worden ontvangen.

Nieuwe directeur

Bouwmensen Amsterdam maakt de bezoekers wegwijs met een presentatie over de bouw en over hoe het opleidingsbedrijf en het werk-/leertraject werkt. Daarnaast verzorgde een aantal docenten en instructeurs praktijkactiviteiten en is met iedere geïnteresseerde een individueel gesprek gevoerd. "We doen er alles aan om een zo compleet mogelijk beeld van de bouw te geven en het hardnekkige idee van vies en zwaar werk weg te nemen", zegt Van Erkelens. Dat is de kersverse directeur van Bouwmensen – hij is 1 april 2020 begonnen – wel toevertrouwd. Via Bouwmensen leerde hij tientallen jaren geleden het vak van metselaar, werkt vervolgens onder meer als restauratiemetselaar, instructeur, opleider en op personeelszaken. Van Erkelens weet ook heel goed dat lang niet al die 34 gasten van 28 mei ook daadwerkelijk bij zijn opleidingsbedrijf aan de slag gaan. "Normaal gesproken geeft ongeveer de helft zich op voor de testdagen en begint weer de helft daarvan aan de basisopleiding." Dit keer lijkt het een tikje zonniger, ongeveer 20 man heeft zich al aangemeld en dat kan nog meer worden. "We hebben de gegevens dus we kunnen nog nabellen. We hebben ze ook veel te bieden, van kwalificatieniveau 1 tot en met 7 dus er zit voor vrijwel iedereen wel wat tussen." Als straks bouwmensen Amsterdam samen met het ROC in de nieuwe Bouwacademie zit, wordt het aanbod nóg een stukje breder met diverse opleidingsinstituten.

Je gaat het maken

De campagne Werkend Leren is een initiatief van de Vakgroep Opleidingsbedrijven en de instroomcampagne 'Je gaat het maken'. Lees hier meer over de activiteiten van Bouwend Nederland rond de campagne ‘Je gaat het maken’. Ga naar jegaathetmaken.nl voor meer informatie en initiatieven gericht op jongeren en zij-instromers. Volg deze campagne ook op Instagram en YouTube.