Mosterman op Ameland kent het klappen van de eilandzweep

dinsdag 31 augustus 2021

Annette Korving-Leijenaar

secretaresse regio Noord
Afbeelding Mosterman op Ameland kent het klappen van de eilandzweep

Deze zomer nemen we jullie mee naar de Waddeneilanden. Niet om vakantie te vieren, maar om een kijkje te nemen bij een aantal bouwbedrijven dat daar gevestigd is. Deze keer gaan we naar Ameland, naar bouwbedrijf Mosterman.

Ruim honderd jaar oud is Bouwbedrijf Mosterman. De betovergrootvader van Pieter Mosterman, de huidige eigenaar, begon het bedrijf op Ameland eind 19e eeuw. Een bouwbedrijf runnen op een eiland heeft voor Pieter Mosterman dan ook weinig geheimen meer. "Het werk is grotendeels hetzelfde als op het vasteland, maar het grootste verschil en de grootste uitdaging is de logistiek", zegt hij. "Alle materiaal komt met de veerboot. Zeker in de vakantietijd zit die vol met toeristen en dan wil het wel eens lastig zijn om vracht mee te krijgen. Je kunt hier niet even naar de bouwmarkt om nog even snel wat platen te halen dus je moet vooruitdenken, goed plannen en zorgen dat je voldoende voorraad hebt."

Genoeg werk voor iedereen

Mosterman is een allround bouwbedrijf, het werk varieert van particuliere nieuwbouw en verbouw en recreatiewoningen tot utiliteitsbouw. Niet heel anders dan wat de andere bouwbedrijven op Ameland doen. "De een is wat groter dan de ander, en dat zie je aan de projecten die we doen."

Omdat het bedrijf al zo lang bestaat, is het lastig voor Mosterman om er één werk uit te lichten dat eruit springt. "We hebben aan een van de hotels op het eiland een grote vleugel gebouwd, dat was wel een grote opdracht.

Maar we hebben ook heel mooie recreatiewoningen gebouwd. Sommige zijn riet gedekt, dat heeft wel een bepaalde charme." Van een hevige concurrentiestrijd tussen de Amelandse bouwers is geen sprake, er is voldoende werk op het eiland. Zoveel zelfs dat er ook altijd bedrijven van de wal nodig zijn.

Snel heen en weer

Terwijl er aan werk geen gebrek is, ligt het personeel niet voor het oprapen. Ameland telt ruim 3600 inwoners en dat levert geen onuitputtelijk aantal timmerlieden op. "Wij hebben acht man in dienst, die zijn wel allemaal van het eiland", zegt Mosterman. "Daarnaast huren we nog zzp’ers in, maar die komen allemaal van de wal, net als de onderaannemers." Voorheen was dat nog een hele operatie, dan bleven die krachten drie nachten op het eiland en moest er onderdak worden geregeld. Sinds de sneldienst er is, kiezen de meesten er echter voor om aan het eind van de dag weer naar huis te gaan. De taxiboot van Nes naar Holwerd doet er namelijk maar 15 minuten over in plaats van 45 minuten. Voor die snelle overtocht moet wel wat worden ingeleverd; er kan geen auto mee op de sneldienst. "De zzp’ers lossen dat vaak op door ook op het eiland een bus met gereedschappen neer te zetten", zegt Mosterman.

Anders bouwen

Naast het transportverhaal is er nog iets dat het bouwen op een eiland anders maakt. "De voorschriften voor materiaal zijn niet anders dan op de wal, maar we hebben hier wel bepaalde gebieden waar een constructeur rekening met de wind moet houden. Het kan daar behoorlijk hard waaien en dan zul je een gebouw wat zwaarder moet uitvoeren dan wanneer je een eind van de kust afzit. Luchtdichting is ook wel een ding, want als er windkracht 11 staat dan wordt tocht een heel ander verhaal. Maar goed, dat soort dingen is voor ons als eilandbedrijf gesneden koek."