Infraplatform RRN maakt kennis met de toekomst

dinsdag 16 november 2021

Lydia de Wit

verenigingsmanager regio randstad noord
Afbeelding Infraplatform RRN maakt kennis met de toekomst

Het klinkt als je reinste science fiction maar de vliegende auto bestaat echt. De leden van Infraplatform RRN zagen hem vrijdag 12 november met eigen ogen.

Het was op het nippertje. Zaterdag 13 november gingen de nieuwe coronamaatregelen in, dus de excursie van Infraplatform RRN naar PAL-V International op vrijdag de 12e kon nog net doorgaan. Gelukkig maar want het bedrijf in Raamsdonksveer staat op het punt een ware infra-revolutie te ontketen met de PAL-V. PAL-V staat voor Personal Land and Air Vehicle, oftewel een vliegende auto. "We verkopen een droom; elke man heeft een James Bond zaadje in zich en dat geven we water", vertelde Marco van den Bosch de aanwezigen: Infraleden met partners." Uit de presentaties  bleek dat die droom geen luchtfietserij is maar werkelijkheid, en gefundeerd op onvermijdelijkheden waar de infra dagelijks mee te maken heeft. Het aantal mensen groeit, mobiliteit neemt sneller toe dan het wegennet aankan zodat we meer en meer files krijgen. "Dan moet je de grond in of de lucht in", aldus de pioniers van PAL-V. Ze kozen voor de lucht; "Want die is gratis."

Impact op infra

Kosteloos is het niet bepaald, zo’n vliegende auto bouwen. De infrabouwers van RRN hoorden over de jarenlange weg van de ontwikkeling en de certificering, over hoe voor veel dingen het wiel moet worden uitgevonden omdat er geen voorbeelden zijn, en dus ook geen regelgeving. Razend interessante materie, vonden de leden. Hoewel het totale programma van presentaties en een rondleiding zo’n twee uur lang duurde, zat het gros van de deelnemers van begin tot eind op het puntje van de stoel. Het was immers niet alleen spannende maar ook boeiende materie, en een ontwikkeling die niet ongemerkt voorbij zal gaan aan het vakgebied van de infra. De PAL-V is een gyrocopter, hij vliegt dus als een helikopter. Dat betekent dat je er niet zomaar van de openbare weg mee kan opstijgen, er is wat meer ruimte nodig. Kleine vliegveldjes dus, die op hun beurt weer bereikbaar moeten zijn. Asfalt en wegen worden dus gelukkig niet  overbodig.

CO2-neutrale brandstof

Interessant is ook de aandrijving van de PAL-V. De vliegende auto heeft twee motoren. Beide zijn nodig voor het vliegen terwijl er voor rijden maar eentje wordt gebruikt. Vooralsnog rijdt en vliegt hij op benzine maar dat is weinig futuristisch. Volledig elektrisch met een oplaadbare batterij, zoals bij elektrische auto’s, lijkt geen haalbare kaart voor het zware vliegwerk. PAL-V is dan ook bezig met een hybride model en met eFuel technologie; CO2 neutrale synthetische brandstof. Ontwikkelingen die wellicht ook oplossingen bieden voor het zware inframaterieel.

Nog even geduld

Nog veel leuker natuurlijk dan alle verhalen over de vliegende auto was het om hem aansluitend zelf te bekijken en er in te zitten. Die mogelijkheid was er ook, er stonden twee vliegende auto’s klaar om te bewonderen. Ze bleven helaas wel aan de grond. Al te lang kan het echter niet duren voor we de eerste PAL-V’s zien vliegen, de volledige certificering is bijna rond en dan is de stap naar massaproductie niet al te groot meer.

Alles bij elkaar een zeer geslaagde middag waar ook tijdens het diner bij eetlokaal Klinkers in Oosterhout nog veel over werd nagepraat en die ongetwijfeld veel stof voor dromen opleverde.