Emmeloord – Lelystad: 1 uur 10 minuten (enkele reis!)

Column in GWW Totaal (nr 4 2019)

File A10 Amsterdam

Stel u woont in Lelystad en reist iedere dag voor uw werk met de auto naar Emmeloord. Normaal gesproken zou u dan zonder file met 18 minuten aan moeten komen. U calculeert een beetje file in, en trekt daarom een half uur uit voor dit dagelijkse ritje. Maar wat als u voor een enkele reis rekening moet houden met 1 uur en 10 minuten? Is dat fictie of dichterbij dan u denkt?

Als u ’s avonds op weg bent naar huis dan rijden er per uur, voor beide richtingen van de A6, ongeveer 3.770 auto’s en 430 vrachtauto’s langs. Al deze zware bolides denderen over de 800 meter lange Ketelbrug. Deze belangrijke oeververbinding werd op 15 juni 1970 in gebruik genomen en wordt door het toenemende verkeer steeds zwaarder belast. Stel u voor dat deze brug, als gevolg van achterstallig onderhoud, van de één op de andere dag in beide richtingen wordt afgesloten.

Een kwart van de automobilisten rijdt dan om via de A28, een kwart kiest de toch al drukke N50 en de rest gaat via Elburg over de N309. Dit zorgt voor donkerrode strepen op de fileoverzichten en zorgt dat u vier keer zo lang onderweg bent. Per werkdag kost dit ruim EUR 1 miljoen.

U zult wellicht denken, dit zijn toch maar fictieve situaties. Niets is minder waar, nieuwe filerecords liggen op de loer. U herinnert zich vast nog wel de overlast die de Merwedeburg eind 2016 veroorzaakte. Door achterstallig onderhoud kon vrachtverkeer toen maanden geen gebruik maken van deze brug.

Boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud

Verkeersminister Van Nieuwenhuizen meldde pas dat het uitgesteld onderhoud bij Rijkswaterstaat vorig jaar is opgelopen tot EUR 873 miljoen. De Algemene Rekenkamer noemde dit een “boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud” met hogere kosten en een groter risico op uitval als gevolg. Ik vind het een gemiste kans dat de minister ook deze zomer niet optimaal benut voor onderhoud.

U heeft toch ook het liefst dat groot onderhoud aan onze bruggen, sluizen en tunnels gedaan wordt als u tijdens de zomervakantie met uw kinderen op de camping in Zuid Frankrijk zit. Ik hou er daarom al sterk rekening mee dat we dit najaar weer de nodige filerecords gaan breken.

Alleen kommer en kwel?

Is het dan alleen kommer en kwel? Nee, na zuur komt nu het zoet. Naast Bouwend Nederland maken ook ANWB, TLN en evofenedex zich hier druk om. Wij willen snel met Cora van Nieuwenhuizen aan tafel om samen een realistische planning op te stellen en onze expertise te delen. Laten we hierbij zorgen dat het werk gelijk verspreid wordt in de tijd, met het belang van alle weggebruikers voorop!