Digitaal zakendoen

Werken met een laptop

De overheid wordt steeds digitaler. Je kunt als bedrijf steeds meer zaken digitaal regelen met de overheid. Bijvoorbeeld wanneer je een vergunning aanvraagt bij het omgevingsloket, of offerte indient via TenderNed of wanneer je een instemmingsaanvraag moet doen. Het bespaart tijd en geld. Veel bedrijven in onze sector zijn je voor gegaan.

Voorbeelden van zaken die het bedrijf digitaal kan regelen met de overheid zijn:

eHerkenning: veilig inloggen en betrouwbaar digitaal zakendoen

Veilig inloggen is belangrijk als je online zaken regelt bij de gemeente, belastingen betaalt of te maken heeft met andere overheidsorganisaties. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken eHerkenning om hun diensten online aan te bieden. Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven.
Met dit middel kun je bij meerdere onderdelen van de overheid terecht. Het is dus geschikt om vaker en op meerdere plaatsen te gebruiken. Dat scheelt het bedrijf veel verschillende wachtwoorden en biedt tegelijkertijd optimale veiligheid en betrouwbaarheid. Leden van Bouwend Nederland kunnen eHerkenningsmiddelen aanschaffen met ledenvoordeel.

Digitaal zaken doen biedt meer mogelijkheden

Steeds meer zaken kunnen digitaal. Zowel met de overheid, als tussen bedrijven onderling. Het is mogelijk om:

  • Elektronisch te factureren, zowel richting de overheid als het ontvangen van elektronische facturen van leveranciers en gespecialiseerde aannemers. 
  • Veilig te communiceren met overheden via de Berichtenbox. Bijvoorbeeld met de provincie Noord Brabant.  

eHerkenning is de digitale sleutel

eHerkenning is een efficiënte én betrouwbare dienst die de digitale herkenning van zakelijke afnemers van overheidsdiensten eenvoudig regelt. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van subsidie op het plaatsen van dubbel glas. Het is een makkelijke manier van inloggen met één middel (gebruikersnaam en wachtwoord) voor alle overheidsdiensten. eHerkenning werkt net als iDEAL. Je klikt op eHerkenning en je kunt inloggen met het middel waarmee je gewend bent in te loggen.

Als je al aangesloten bent op UPconstruct dan heeft de organisatie daarvoor al een Z login eHerkenningsmiddel op betrouwbaarheidsniveau 1. Je kunt dan hetzelfde Z login eHerkenningsmiddel gebruiken voor het inloggen bij overheidsdiensten. Bij welke overheidsdiensten je terecht kunt met eHerkenning vind je op de website www.eherkenning.nl onder ‘bedrijven’.

Overstappen naar eHerkenning

In 2019 wordt eHerkenning verplicht voor veel overheidsinstanties. Mede vanwege privacy (AVG) zullen verreweg de meeste diensten achter niveau eHerkenning 3 aangeboden gaan worden. Niveau 3 gaat daarmee de standaard worden. Mocht je nog geen eHerkenningsmiddel hebben, dan kun je eHerkenning aanvragen bij Z login.

De eerste grote dienstverlener die overstapt op eHerkenning niveau 3 is het UWV, dit zal ingaan op 1 november 2019. Als je zelf inlogt bij het UWV is het dus raadzaam om voor 1 november 2019 al een eHerkenning niveau 3 aan te schaffen anders kun je niet meer inloggen. Werk je met een intermediair dan is het verstandig om deze te vragen of de intermediair al bezig is met ketenmachtigingen in te regelen met 1 van de 6 eherkenningsleveranciers.

Bouwend Nederland heeft met Z login een ledenvoordeel programma. Vanwege het Z factuur platform wordt dit al vaak gebruikt in de Bouw- en Installatiesector.

Meer informatie over Z login- Dé zekere keus voor eHerkenning.