Doelen en activiteiten Instroom
Kathelijne Koster
Coordinator Meerjarenprogramma's
Doelen
Het hoofddoel van het programma Instroom is:
- Meer mensen werkzaam in de Bouw & Infra.
Subdoelen van het programma zijn:
- Meer jongeren motiveren voor sector/ opleidingskeuze (1)
- Meer zij-instromers (mensen uit andere sectoren, statushouders, mensen met achterstand op de arbeidsmarkt, etc.) (2)
- Leden faciliteren bij het aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten (3)
De communicatiedoelen van het programma zijn:
- De zichtbaarheid van de bouw en infrasector vergroten;
- Positief imago van de bouw en infra bij jongeren en hun beïnvloeders creëren;
- Een divers beeld van de sector neerzetten met de kenmerken: vakmanschap, innovatie, doorgroei/carrièremogelijkheden, maatschappelijke relevantie, veel werkgelegenheid;
- Innovaties in de sector laten zien;
- Verrassen, inspireren en prikkelen;
- Traffic naar site: kompasfunctie naar opleidingsbedrijven, opleidingen en vacatures.
Activiteiten
Subdoel 1
Activiteiten die een bijdrage leveren aan het bevorderen van de instroom van jongeren (Subdoel 1), waarbij sprake is van een continue koppeling met opleidingsbedrijven:
- Social media campagnes (Youtube, Instagram, Facebook);
- Video content/website beheer (maandelijks nieuwe video content);
- Innovatiewedstrijden scholen (leerlingen maken door innovatiewedstrijden kennis met de bouw);
- Decanen contact (leerlingenenquête voor LOB (beroepskeuzetest) op 600 scholen vmbo/havo/vwo);
- Onderwijsbeurzen, open dagen en events (360 graden beroepen tour);
- Media: Studiekeuzekrant, VO-gids en Werkwijzer;
- Bouw Wow/innovaties (kwalitatieve inspirerende content, innovatie vlogs);
- Beschikbaar stellen en distribueren van promotiematerialen.
Subdoel 2
Activiteiten die een bijdrage leveren aan het bevorderen van zij-instroom (subdoel 2):
- UWV promotie en afspraken (o.a. brochure zij-instroom en een speciale landingspagina);
- TV-programma Je Gaat Het Maken (op RTL4), in samenwerking met leden en partners;
- Social media (YouTube, Instagram, Facebook);
- Website beheer/landingspagina (maandelijks nieuwe videocontent);
- Campagne radio;
- Training leden arbeidsmarktcommunicatie (inhoud te bepalen in samenwerking met leden);
- Beurzen en events, waarbij aanhakend op de actualiteit, bijvoorbeeld Dag van de Bouw;
- Media: o.a. Werkwijzer;
- Voordeel op plaatsen vacatures op vacaturesite;
- Promotiematerialen/distributie;
- Van Bank naar bouw-pilot in samenwerking met BOB/KOB
Subdoel 3
Activiteiten die een bijdrage leveren aan het faciliteren van leden bij inzet van buitenlandse arbeidskrachten (subdoel 3):
- EIB onderzoek Buitenlandse arbeidskrachten, analyse en advies koers voor leden bepalen;
- Leden toolkit;