Doelen

Het hoofddoel van het programma Instroom is:

  • Meer mensen werkzaam in de Bouw & Infra. 

Subdoelen van het programma zijn:

  • Meer jongeren motiveren voor sector/ opleidingskeuze (1)
  • Meer zij-instromers (mensen uit andere sectoren, statushouders, mensen met achterstand op de arbeidsmarkt, etc.) (2)
  • Leden faciliteren bij het aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten (3)

De communicatiedoelen van het programma zijn:

  • De zichtbaarheid van de bouw en infrasector vergroten;
  • Positief imago van de bouw en infra bij jongeren en hun beïnvloeders creëren;
  • Een divers beeld van de sector neerzetten met de kenmerken: vakmanschap, innovatie, doorgroei/carrièremogelijkheden, maatschappelijke relevantie, veel werkgelegenheid;
  • Innovaties in de sector laten zien;
  • Verrassen, inspireren en prikkelen;
  • Traffic naar site: kompasfunctie naar opleidingsbedrijven, opleidingen en vacatures.

 

Activiteiten

Subdoel 1

Activiteiten die een bijdrage leveren aan het bevorderen van de instroom van jongeren (Subdoel 1), waarbij sprake is van een continue koppeling met opleidingsbedrijven:

  • Social media campagnes (Youtube, Instagram, Facebook);
  • Video content/website beheer (maandelijks nieuwe video content);
  • Innovatiewedstrijden scholen (leerlingen maken door innovatiewedstrijden kennis met de bouw);
  • Decanen contact (leerlingenenquête voor LOB (beroepskeuzetest) op 600 scholen vmbo/havo/vwo);
  • Onderwijsbeurzen, open dagen en events (360 graden beroepen tour);
  • Media: Studiekeuzekrant, VO-gids en Werkwijzer;
  • Bouw Wow/innovaties (kwalitatieve inspirerende content, innovatie vlogs);
  • Beschikbaar stellen en distribueren van promotiematerialen.

Subdoel 2

Activiteiten die een bijdrage leveren aan het bevorderen van zij-instroom (subdoel 2):

  • UWV promotie en afspraken (o.a. brochure zij-instroom en een speciale landingspagina);
  • TV-programma Je Gaat Het Maken (op RTL4), in samenwerking met leden en partners;
  • Social media (YouTube, Instagram, Facebook);
  • Website beheer/landingspagina (maandelijks nieuwe videocontent);
  • Campagne radio;
  • Training leden arbeidsmarktcommunicatie (inhoud te bepalen in samenwerking met leden);
  • Beurzen en events, waarbij aanhakend op de actualiteit, bijvoorbeeld Dag van de Bouw;
  • Media: o.a. Werkwijzer;
  • Voordeel op plaatsen vacatures op vacaturesite;
  • Promotiematerialen/distributie;
  • Van Bank naar bouw-pilot in samenwerking met BOB/KOB

Subdoel 3

Activiteiten die een bijdrage leveren aan het faciliteren van leden bij inzet van buitenlandse arbeidskrachten (subdoel 3):

  • EIB onderzoek Buitenlandse arbeidskrachten, analyse en advies koers voor leden bepalen;
  • Leden toolkit;