Hoe werkt BAB?

Met BAB spreken leveranciers en bouwbedrijven straks letterlijk dezelfde – digitale - taal. Deelnemende leveranciers zorgen voor de digitale aanlevering van haar artikelbestand aan BAB. Deze bestanden vormen samen een helder en actueel productaanbod, met een eenduidige beschrijvingen van alle artikelen. Hiermee worden onnodige beheeracties van digitale en analoge 1-op-1 koppelingen tussen aanbieders en afnemers geĆ«limineerd.

Datapool

BAB is een datapool dat alle aangeboden digitale artikelinformatie samenvoegt en digitaal ter beschikking stelt aan de afnemers van deze informatie. Om dit goed te doen worden er afspraken gemaakt over de voorwaarden waar de aangeboden informatie aan moet voldoen en wordt met een inlogprocedure geregeld dat afnemers alleen die informatie kunnen benaderen waarover afspraken zijn gemaakt tussen aanbieder en afnemer. Denk hierbij aan prijsinformatie.

Klik hier voor een toelichting op de werkwijze van de BAB Datapool

De aanbieders van de digitale informatie leveren hun catalogus dus digitaal aan volgens een vastgestelde classificatie. Dit doen zij zo vaak als er wijzigingen in de catalogus plaatsvinden. BAB controleert de aangeboden digitale informatie voordat deze worden opgenomen.

Ontsluiting informatie

Aanbieders en afnemers maken samen afspraken over welk deel van de informatie gewenst is en/of benaderd mag worden. Dit betekent dat niet iedere afnemer die is aangesloten op BAB zo maar alle informatie kan benaderen. Voor algemene catalogusinformatie geldt hier geen beperking. Catalogi zijn immers nu ook in papieren versie onbeperkt beschikbaar. Informatie aanvullend op deze catalogusinformatie, zoals netto prijzen, kunnen dus alleen met behulp van een persoonlijk profiel worden benaderd.

BAB regelt naast de controle van de aangeboden digitale informatie ook de functionaliteit om met behulp van het profiel de juiste informatie te benaderen.

In de volgende fase van BAB kan naast het benaderen van catalogusinformatie via dezelfde lijn ook een digitale bestelling en rechtstreeks bij de leverancier worden geplaatst. Ook andere transactieberichten kunnen worden verstuurd, zoals de inkoopbevestiging, de pakbon en de factuur. Daarnaast wordt het mogelijk de actuele voorraadstatus en levertijd in te zien.

ETIM en S@ales beheren samen met GS1 de communicatiestandaards voor bouw en installatie in het BI-formaat. Hierin staat beschreven hoe de transactieberichten er uit zien.