BNR Bouwmeesters: toekomst infra

Door Redactie Bouwmeesters , 27 september 2018

BNR Bouwmeesters: toekomst infra

Het is Mobility Week, dus richtte Bouwmeesters zich in de uitzending van maandag 24 september op het wegennet: wat voor aanpassingen zijn nodig voor de (zelfrijdende) auto van de toekomst? 

Te gast in de studio waren:

- John Boender, deskundige bij kennisplatform CROW

En

-René Valkenburg, directeur Systeemintegratie en Techniek bij Heijmans

Niet afwachten

Beide studiogasten benadrukten dat in afwachting van de zelfrijdende auto er nu al moet worden begonnen met het aanpassen en uitbreiden van infrastructuur. Valkenburg: “Voor de korte termijn gaat het om uitbreiding voor het beter kunnen afwikkelen van het verkeer. Op de lange termijn gaat het meer om toekomstvastheid en om het bieden van mogelijkheden voor het toelaten van de zelfrijdende auto op de normale openbare weg of de rijksweg.” Nu een pas op de plaats maken en met de aanpassing van wegen wachten tot we exact weten waar we met de auto van de toekomst aan toe zijn, is geen goed idee. Boender: “Dan zijn we te laat. Want het bouwen of aanpassen van een weg kost heel veel tijd.”

Meer ruimte om te experimenteren

Er zal nog zeker een jaar of vijfentwintig sprake zijn van een hybride situatie waarbij auto’s van nu en zelfrijdende auto’s naast elkaar bestaan, benadrukten beide gasten. Beiden pleitten er daarom voor dat Rijkswaterstaat ervoor zorgt dat er meer ruimte komt om te experimenteren. Zoals met een wat langere invoegstrook, zodat zelfrijdende auto’s uitgerust met sensoren iets meer tijd hebben om in te voegen in de file. Want zolang nog niet alle auto’s met elkaar communiceren via sensoren, houden zelfrijdende auto’s een extra veiligheidsmarge aan. Valkenburg gaf aan dat die experimenteerruimte er ook komt dankzij de recent door de Tweede en Eerste Kamer aangenomen Experimenteerwet zelfrijdende auto’s.

No regret- maatregelen

Valkenburg wees ook op de noodzaak van modulair bouwen en no regret-maatregelen. Zodat de weginrichting en wegverkeerssystemen ‘demontabel’ zijn en in onderdelen circulair op een andere manier kunnen worden hergebruikt eens er alleen nog zelfrijdende auto’s zijn. De Heijmans-directeur legde uit dat met het verkeer van nu rotondes veiliger zijn dan kruispunten, maar dat met alleen nog zelfrijdende auto’s rotondes niet nodig zijn. Grote matrixborden boven de weg zijn straks ook niet meer nodig doordat dan alle verkeersmeldingen direct met iedere auto worden gecommuniceerd en ook gepersonaliseerd op een display iedere auto verschijnen. En ook oplaadpunten langs de weg zijn straks waarschijnlijk overbodig als elektrische auto’s dan hun accu’s al rijdend draadloos opladen via het wegdek door middel van inductie.

Solar Highways

Ter sprake in de uitzending kwam ook het project Solar Highways dat Rijkswaterstaat ontwikkelt: duurzame geluidschermen die behalve dat ze verkeerslawaai tegenhouden met zonnepanelen ook elektriciteit opwekken. Valkenburg: “In samenwerking met Rijkswaterstaat gaan we nu de eerste vijfhonderdmeter bouwen. Met de opgewekte energie kun je een vijftal huishoudens van stroom voorzien.”

Luister hier naar de uitzending 


INFRAMARKT

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters