BNR Bouwmeesters: gaming en de bouw

Door Redactie, 22 november 2018

BNR Bouwmeesters: gaming en de bouw

Wat gebeurt er als je gaming-technologie op de gebouwde omgeving toepast en een huis bouwt zoals een virtuele wereld? En wat gebeurt er als je dat omdraait? Kunnen we daarmee de woningnood oplossen? Virtual reality speelt nu al een rol bij het ontwerpen van gebouwen en gaat dat ook doen bij verdere industrialisering en robotisering in de bouw. Dat was het onderwerp van BNR Bouwmeesters van maandag 19 november

Te gast in de studio waren:

Dafne Wiegers, partner bij de Amsterdamse Architectuurstudio Herman Hertzberger en ontwerper van Home of Legends, eSports-gebouw in Londen voor eSports-organisatie Fnatic

en

Gijs Joosen, expert parametrisch ontwerpen bij Royal HaskoningDHV

Home of Legends

Wiegers is in de categorie ‘jong talent’ genomineerd voor de Arc18 Awards, prestigieuze prijzen binnen de wereld van de architectuur die op donderdag 22 november worden uitgereikt. Ze ontwierp onder meer het ‘Home of Legends’, een huis waar professionele gamers samen kunnen wonen en trainen. “Ik vertaal elementen uit de gamewereld naar de fysieke wereld. Gamers en fans bewegen zich langs elkaar heen. Voor de gamers een woonhuis, voor de fans een attractie,” lichtte Wiegers toe. Het concept van een gamehuis bestaat overigens al lange tijd: “Maar dat zijn nu nog gewoon eengezinswoningen voor teams van vijf.” In de toekomst zou het ontwerp van Wiegers dus daadwerkelijk gebouwd kunnen worden.

De gebruiker centraal

“Het is een andere manier van ontwerpen. Architecten zien gebouwen als een verzameling van functies, maar bij mijn gebouw staat de beleving van de gebruiker centraal”, duidde Wiegers de betekenis van het werken van game-elementen in de bouw. Ze speelt daarmee in op een trend in de bouw. Gebouwen als kantoren verliezen door technologische ontwikkelingen steeds sneller hun functionaliteit. Wiegers heeft daarom een andere doelstelling voor ogen: “Gebouwen moeten ruimtes worden waar mensen zich prettig voelen en graag samenkomen.”

Meer maatwerk, meer uniform

Gijs Joosen van Royal HaskoningDHV legde uit dat parametrisch ontwerpen ook nieuwe kansen schept: “Met behulp van een computer kunnen we hetzelfde ontwerp bijvoorbeeld groter of kleiner maken. Dit zorgt voor meer maatwerk voor de gebruiker.” Dit betekent dat architecten ‘families’ van gebouwen ontwerpen, ontwerpen die in grote lijnen dan dus minder van elkaar verschillen dan nu. Bouwbedrijven krijgen in de toekomst dus mogelijk te maken met een grotere uniformiteit aan gebouwen.

Bouw gebruikt VR-bril al

De VR-bril heeft als een technologie uit de gamewereld al zijn intrede gedaan in de bouwsector. “Met een VR-bril kan je zien hoe wat je tekent er straks in het echt uitziet. Dat maakt ook een pitch naar een opdrachtgever een stuk makkelijker,” aldus Joosen. Wiegers voegde daaraan toe dat virtual reality de efficiĆ«ntie in de ontwerpfase van een gebouw verbetert en dat een bouwwerk tijdens de bouw ook sneller en makkelijker kan worden aangepast. Joosen tekende ook aan dat de software die nu wordt gebruikt bij het creĆ«ren van gebouwen in een virtual reality ook kan worden gebruikt bij automatiseringsprocessen in de bouw: “Robots en machines werken met vergelijkbare data. Als we als architect dicht bij die data blijven, kunnen we ze makkelijker aansturen.”

Luister hier de uitzending


ONDERNEMERSCHAP EN INNOVATIE