Brabant: slim reizen met doortraproutes

Door Redactie Bouwmeesters , 29 november 2018

Brabant: slim reizen met doortraproutes

Minder files en een betere bereikbaarheid van economische toplocaties. Samen met meer groen én plek voor meer woningen en kantoren. Dat is het effect van ‘slimmer reizen’ legt mobiliteitsregisseur Tim Wille van het Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) uit. In opdracht van de provincie werkt zijn team samen met stakeholders aan ‘minder autogebruik en minder spitsverkeer’ van en naar onder meer Brainport Eindhoven en s’-Hertogenbosch. Vooral door van de automobilist een ‘keuzereiziger’ te maken, door de aanleg van ov-hubs, snelfietsroutes en meer stallingen. 

Mooi moment

“Wij werken vooral vraaggericht", verduidelijkt Wille de aanpak van bmn, een onafhankelijke organisatie waarin bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties samen werken aan een betere bereikbaarheid van economische toplocaties in Brabant. Wille: “Slim reizen vraagt om een andere inrichting en organisatie van dingen. Er komt de komende jaren zelfs zoveel werk af op de infrasector, dat de provincie met bouwbedrijven studeert op hoe met ‘Minder hinder’ kan worden voorkomen dat het verkeer vastloopt bij al die werkzaamheden. Tegelijkertijd is de aanleg van infra ook een mooi moment om mensen kennis te laten maken met nieuwe mobiliteitsoplossingen.”

Dertien communities

Het bmn is actief in Den Bosch, Tilburg, Breda, Helmond, Eindhoven en Veldhoven. Voor die steden werken inmiddels dertien ‘communities’ aan een betere bereikbaarheid van drukbezochte locaties als de Bossche binnenstad, High Tech Campus Eindhoven, businesspark Flight Forum Eindhoven en bedrijventerrein Veldhoven De Run. Voor nieuwe mobiliteitsoplossingen en ‘mobility as a service’ kijken ze vooral naar openbaar vervoer, autodelen en de (elektrische) fiets.

Geheim wapen

De snelle e-bike geldt inmiddels landelijk als een (op termijn) ‘geheim wapen’ tegen files. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) kondigde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer aan dat ze samen met provincies, vervoersregio’s en gemeenten 345 miljoen euro extra uittrekt voor de (her)aanleg van vijftien snelle ‘doortraproutes’ en voor 25.000 extra fietsparkeerplekken. Brabant loopt volgens Wille voorop in deze ontwikkeling: “Er wordt in Brabant een heel netwerk van snelle fietsroutes aangelegd, tussen steden die op zo’n twintig kilometer van elkaar liggen. Daarmee wordt de e-bike op die afstand echt een pittige concurrent van de auto.” De provincie wil vóór 2020 vijf nieuwe snelfietsroutes realiseren en de aanleg van nog eens vier van die routes starten. Het bmn wordt ingezet om via de werkgevers forenzen te stimuleren meer en vaker de (elektrische) fiets te pakken.

Lagere parkeernorm

De trend van minder autobezit en slim reizen heeft volgens Wille ook effect op de inrichting van woonwijken en bedrijventerreinen. “Doordat er minder parkeerplekken voor auto’s nodig zijn, ontstaat er in woonwijken meer ruimte voor groen en vierkante woonmeters en op bedrijfslocaties voor meer kantoorruimte. Bij gebiedsontwikkeling betekent dat voor zowel gemeenten als projectontwikkelaars een hogere opbrengst. Gemeenten moeten daarvoor wel de parkeernormen verlagen, maar de meesten zijn daar nog te voorzichtig mee. En projectontwikkelaars zijn ook bang dat ze woningen zonder parkeerplaats niet kwijtraken. Maar allebei zouden gewoon wat scherper aan de wind moeten durven zeilen, zoals de gemeente Utrecht dat in de Merwedekanaalzone nu al doet.”

Mobiliteitshub

Door slim reizen zal er ook behoefte ontstaan aan mobiliteithubs, licht Wille nader toe. “Denk aan een soort centrale plek vlakbij een treinstation of op een bedrijvenpark, waar je je deelauto of deelfiets kunt oppikken of achterlaten, met ook andere faciliteiten zoals een wasserette en voor het ophalen van een postpakket voordat je de last mile naar je huis maakt.” Ook voor bedrijventerreinen werkt het bmn aan een infrastructuur die is aangepast aan slim reizen, zoals meer laadpalen voor elektrische rijders (auto’s en fietsen) en douches voor al die toekomstige e-bikers. “Dat hoort er allemaal bij, willen we die doelgroepen goed kunnen bewerken”, benadrukt Wille. 


INFRAMARKT

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters