Online succes voor bouwbedrijven

Door Redactie, 15 januari 2019

Online succes voor bouwbedrijven

Bouwend Nederland is samen met Google het project ‘De weg naar online succes’ gestart om mkb lidbedrijven beter online zichtbaar te maken. Klanten zoeken hun informatie namelijk steeds vaker online en grotendeels via Google. Zonder een goede website, blijf je voor potentiële klanten onzichtbaar. Onlangs is een pilot van dit project met tien mkb’ers uit de bouw succesvol afgerond. Bouwbedrijf Kingma uit het Friese Aldtsjerk hield er een goed vindbare website aan over.

Bouwbedrijf Kingma opereert in de particuliere sector en werkt aan de nieuwbouw, verbouw en het onderhoud van voornamelijk woningen. “Onze klanten weten ons meestal te vinden via mond-tot-mond-reclame. Daarnaast onderhouden we goede relaties met architecten”, zegt Fedde Kingma.

Mooie kans

Kingma dacht er al langer over om zijn reclamemogelijkheden uit te breiden met een website, maar vanwege de tijdsinvestering was het er nog niet van gekomen. Toen kwam vorig jaar het verzoek van Bouwend Nederland of hij mee wilde doen aan de pilot. “Een mooie kans voor ons. We hebben met online marketingbureau Daar(om) gesproken over onze specialismes en aan de hand van de gesprekken hebben ze de website gebouwd. Nu is het aan ons om de site te onderhouden en uit te breiden. Sinds vorige week hebben we een app, waarmee je foto’s op de werkplek ter plekke op de site kunt zetten.”

Iedere maand krijgt Kingma van Daar(om) een overzicht met de resultaten van de website. “We zien dat steeds meer mensen ons online weten te vinden. Ook via de mobiele website. De eerste opdrachten zijn al via de site binnengekomen. Ik verwacht dat het er meer zullen worden.”

Scoren op Google

Online marketingbureau Daar(om) is ‘premium Google partner’ en gespecialiseerd in het laten groeien van het mkb. Dat doen ze door snelle, veilige, actiegerichte en aantrekkelijke websites en door advertentiecampagnes op Google en social media. Daar(om) werkt samen met Bouwend Nederland, zodat ze haar aanpak voordelig onder leden kan uitrollen. “Zoals wel meer bouwbedrijven had Kingma nog geen website en bedrijfsemail. Wij hebben die voor ze aangemaakt. De juiste zoektermen in de webteksten zorgen ervoor dat Kingma bovenin de zoekresultaten van Google getoond wordt”, zegt Wolter van der Weide van Daar(om).

Van der Weide ziet ook veel websites van bouwbedrijven met een ouderwetse uitstraling. Daarnaast blijkt tachtig procent van de bouwbedrijven in het noorden met een onveilige website te werken, zonder SSL-certificaat. “Persoonsgegevens van invulformulieren worden dan niet versleuteld. Bezoekers krijgen daar een melding van en dat kan nieuwe klanten afschrikken.”

Campagne

Bouwbedrijf Kingma koos ervoor om nog niet online te adverteren. Voor andere bouwbedrijven zette Daar(om) al wel zo’n online campagne op. Van der Weide: “De resultaten daarvan zijn goed, bouwbedrijven kregen via de campagne toch een stuk of vijf nieuwe klussen per maand.”


ONDERNEMERSCHAP EN INNOVATIE

Contactpersoon bij dit bericht

Sander Wubbolts

Regiomanager Regio Noord