Bouw mikt op instroom uit andere sectoren

Door K.A. (Kathelijne) Koster , 13 december 2018

Bouw mikt op instroom uit andere sectoren

Voor de extra arbeidsvraag moet de bouwsector het op korte termijn vooral hebben van mensen die uit een andere bedrijfstak overstappen naar de bouw en infra. Op die (deel)uitkomst van de eind november gepubliceerde EIB-studie over de bouwarbeidsmarkt haakt de ‘real-life’ televisieserie ‘Je gaat het maken’ in die komend voorjaar te zien zal zijn bij RTL4. “De EIB-onderzoekers ramen het aantal potentiële zij-instromers uit andere sectoren op een kleine twaalfduizend”, licht Programmamanager instroom Kathelijne Koster toe.

De uitvoerende bouw heeft de komende vijf jaar 53.000 extra arbeidskrachten nodig, blijkt uit het EIB-rapport (Trends op de bouwarbeidsmarkt 2018-2023). Twee derde (35.000) van die nieuwe werknemers zullen jongeren zijn die de komende jaren van de bouwopleidingen komen. Maar omdat al die jongeren volgend jaar nog niet klaargestoomd zijn, zal de sector het in 2019 voor meer werkkrachten allereerst moeten hebben van zij-instromers uit andere sectoren en deels ook van buitenlandse arbeidskrachten, legt Koster uit.

Bouw Wow!

Koster beaamt de conclusie van het EIB dat de arbeidscapaciteit in de bouw in 2018 met vier procent is toegenomen. “Het toont dat ons instroomprogramma effectief is en dat we mensen langer aan onze sector kunnen binden. Ook is er zij-instroom gerealiseerd, vooral van mensen die terugkeren naar de bouw en dus al eerder in de sector werkten.” Een ’hele positieve ontwikkeling’ noemt ze ook de toename van het aantal jongeren in bouwopleidingen. Er blijkt uit dat het imago van de sector bij jongeren weer in de lift zit. “Met de campagne ‘Je gaat het maken in de bouw & infra’, met ook spannende vlogs en online video’s als Bouw Wow! over 3D-betonprinten, werken we daar hard aan.”

Heel innovatief

In het instroomprogramma ligt de nadruk op de diversiteit die de bouw qua werk biedt. “We hebben behoefte aan zowel denkers als doeners, er is binnen- en buitenwerk, en we laten ook zien dat de bouwsector heel innovatief is. Richting de doelgroep 14-18 jarigen voeren we daarvoor campagne op social media (Facebook, Instagram en YouTube). Videofilmpjes die we daarop plaatsen zijn inmiddels 4,4 miljoen keer bekeken. Fantastisch om te zien was dat. Werven van jongeren via vloggers en influencers op YouTube gaat de komende tijd daarom door.” De campagne is ook aangesloten bij een scholennetwerk van technasia en bij een decanennetwerk. Koster: “We laten jongeren op school, die nog moeten kiezen voor een studie of een baan, zien wat we als sector te bieden hebben”.

Flinke poel

Maar het meest kansrijk voor het aantrekken van meer werknemers in 2019 is volgens het EIB de zij-instroom vanuit andere bedrijfssectoren. Koster: “Denk aan mensen die nu elders in de industrie werken of in de zakelijke dienstverlening maar die ook iets hebben met onze sector en die toe zijn aan een carrièreswitch.” Volgens het EIB zijn dat er een kleine twaalfduizend. “Dat is dus een flinke poel waaruit we kunnen vissen. Andere sectoren met veel werk doen dat natuurlijk ook, maar met die real-life serie ‘Je gaat het maken’ op RTL4 gaan wij mensen proberen echt enthousiast te maken door ze te laten zien hoe mooi het is om mee te werken aan de realisering van een bouwwerk of van een weg of viaduct.”

Carrière move

“‘Je gaat het maken’ is een real-life format waarin we gemotiveerde mensen volgen in hun oriëntatie op een carrière in de wereld van de bouw en infrastructuur”, licht Koster nader toe. “Het is een positief opbouwend, informatief format gericht op het bevorderen van de zij-instroom in deze belangrijke sector. Een sector die bol staat van innovatie en een kritische rol vervult in plezierig wonen, werken, reizen en recreëren in Nederland. Het is een nieuw format waarbij de bouw niet zozeer naar de kijker wordt gezonden, maar de kijker juist geprikkeld wordt om de bouw te verkennen.” De presentatie van de serie is in handen van het bekende RTL4 gezicht Pernille La Lau.

Real life tv-serie

“In ‘Je gaat het maken’ duiken we in de wereld van bouw en infrastructuur”, legt Koster de nieuwe serie uit. ”Werkenden die toe zijn aan een carrière move én werkzoekenden kunnen zich opgeven voor een op maat gemaakte oriëntatie in deze dynamische wereld. Ze maken hierbij kans op een opleidingstraject of wellicht zelfs een job. Een loopbaancoach onderzoekt de competenties en vaardigheden van kandidaten. Hieruit halen we een tweetal uiteenlopende functies die beproefd zullen worden. De kandidaten worden hierbij begeleid en beoordeeld door een expert uit de praktijk. Bij indrukwekkende bouw- en infrastructuurprojecten door het hele land wordt twee dagen meegewerkt. Wat bevalt de kandidaat? Wat valt tegen? Wat lijkt de kandidaat gaaf om te doen en waarvoor zou hij of zij nooit de wekker willen zetten? In de ontknoping van de uitzending wordt, indien geschikt bevonden, voor een van de twee functies een concreet traject voorgesteld.

Kijkers inspireren

Koster: “We hopen dat kijkers geïnspireerd raken en de bouwsector meenemen in hun heroriëntatie op de arbeidsmarkt. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken via tv. We hopen ook dat kijkers na afloop van iedere uitzending naar de website gaan voor het bekijken van opleidingen en vacatures. Het zou in ieder geval al heel goed zijn als we in die periode aan veel meer mensen kunnen laten zien hoe leuk en mooi de bouwsector is en wat voor duurzame en innovatieve dingen er worden gedaan.”


INSTROOMCAMPAGNE INSTROOM

Over de auteur

K.A. (Kathelijne) Koster

Campagnemanager Instroom