Column Paul Benus (Gebr. Benus): “Baat het niet, dan schaadt het zeker niet"

Door P.P. (Paul) Benus , 18 december 2018

Column Paul Benus (Gebr. Benus): “Baat het niet, dan schaadt het zeker niet"

Vorig jaar zomer is één van mijn medewerkers door een noodlottig ongeval met zijn motor overleden. Iedereen binnen het bedrijf verwerkte dit op zijn eigen manier maar vooral de collega die altijd met hem had samengewerkt, had het extra zwaar en moest het werk even laten voor wat het was. Wij hebben hem toen hulp aangeboden via Social Support van Bouwend Nederland en daar heeft hij veel baat bij gehad.

Hoe graag ik er ook voor mijn medewerkers wil zijn, ik ben geen maatschappelijk werker. Dat is echt een andere tak van sport waar je professionals voor moet inschakelen, zoals de adviseurs van Social Support. Ik ken deze dienst van jaren geleden, dus wist ik van het bestaan maar veel bedrijven weten dat niet, terwijl het inschakelen van professionele hulp van grote betekenis kan zijn. Zowel voor je medewerkers als voor jezelf als werkgever. Naast de zorgplicht die je als werkgever hebt, is verzuimpreventie ook een belangrijk aspect. Het klinkt hard, maar wanneer een werknemer langdurig thuis zit, heeft dat op een zeker moment ook financiële gevolgen voor je bedrijf.

Maak dus echt gebruik van deze dienst wanneer er iets speelt. Laat je medewerkers weten dat er hulp is, wanneer zij daar behoefte aan hebben. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Door het inschakelen van Social Support kon mijn medewerker vrij snel weer aan het werk. En dat is voor alle partijen fijn. Want om hulp te zoeken wanneer je emotioneel in de knoop zit, dat is nogal iets in de bouw. Maak het dus bespreekbaar en bied het aan!


ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN EN VEILIGHEID

Over de auteur

P.P. (Paul) Benus

paul@benusbenus.nl

Contactpersoon bij dit bericht

Tonny Grotenhuis

Adviseur Social Support