Catalogus voorkomt omvallen

Door Redactie Bouwmeesters , 07 februari 2019

Catalogus voorkomt omvallen

Hoe houd je vakkennis op peil en weet je de juiste mensen aan een bouwonderneming te binden? De vorige week gepresenteerde competentiecatalogus biedt uitkomst. Deze catalogus brengt in kaart welk talent waar past en hoe aanvullend onderwijs vakmanschap versterkt. 

Vakmensen zijn lastig te vinden, ontwikkelingen in de bouw gaan snel en eisen voor duurzaam bouwen veranderen. Het is voor bouwprofessionals zaak om bij te blijven, stelt programmamanager onderwijs en ontwikkeling Marieke van der Post van Bouwend Nederland: “De tijd is echt voorbij dat je na het behalen van een vakdiploma klaar bent met leren. Je houdt niet alle nieuwe ontwikkelingen al werkende bij!” Volgens haar is het daarom niet alleen bittere noodzaak om in kaart te brengen wat medewerkers moeten weten en kunnen, maar ook te ontdekken welke onverwachte talenten bouwers in huis hebben: “De catalogus geeft een overzicht van competenties. Dit helpt bouwers bij het selecteren van nieuwe mensen, maar is ook nuttig voor de persoonlijke ontwikkeling van ervaren medewerkers.”

Klik hier voor de competentiecatalogus

Bouwers moeten op de hoogte blijven van veranderende bouwvoorschriften en nieuwe ontwikkelingen. Van der Post verwacht dat het concept-klimaatakkoord een grote hoeveelheid nieuwe regels en werkafspraken oplevert. “Dat betekent werk voor bouwers en het onderwijs. De bouw en het onderwijs moeten samen optrekken, zodat jonge bouwers straks wel de juiste vaardigheden hebben om aan de slag te gaan. De competentiecatalogus helpt ons en de scholen daarbij”, aldus Van der Post.

Naast veranderende regelgeving, heeft de bouwsector te kampen met personeelstekort. Dit gat wordt niet gedicht met de huidige aanwas van goed opgeleide, jonge afstudeerders. Wie als zij-instromer aan de slag wil, kan de catalogus gebruiken om de eigen competenties in beeld te brengen. Van der Post benadrukt dat het ook noodzaak is dat de mensen die nu in de bouw werken, daar blijven werken: “Bouwers moeten geschikt blijven voor het werk dat ze doen, ook als dat werk verandert”, verklaart zij.

De visie dat het goed is om werknemers zich te laten ontwikkelen, wordt onderschreven door aannemer en ingenieursbureau Roelofs in Den Ham. Hier heeft inmiddels twee derde van de werknemers een persoonlijk ontwikkeltraject gehad middels het eigen leerbedrijf, de Roelofs Academy. Drijvende kracht hierachter is Katja Mackus van de firma. Zij is als HR-functionaris blij met de competentiecatalogus: “Natuurlijk is een groot deel van de competenties al ingebed in onze Academy, maar de catalogus geeft een volledig beeld. Er staan voorbeelden en een heldere formulering in van de competenties die bouwbreed nodig zijn.”

Mackus verwacht dat medewerkers zichzelf gaan spiegelen aan de hand van deze catalogus: “Dit geeft niet alleen inzicht in de dingen die zij nog kunnen ontwikkelen, maar leert ook hun eigen competenties te waarderen. Dit kan een loopbaan een onverwachte wending geven. Zo heb ik wel eens meegemaakt dat een medewerker die leiding wilde gaan geven, dankzij het spiegelen ontdekte dat leidinggeven niet bij hem paste. Die ging uiteindelijk met plezier een andere richting op. Met de catalogus wordt dat nu makkelijker en behoud je het werkplezier van mensen.”

De catalogus helpt volgens Mackus ook bij het spotten van de juiste kwaliteiten van nieuwe medewerkers, zoals leergierig vermogen: “Wij willen dat onze werknemers zich blijven ontwikkelen. Dat is een basishouding die wij verwachten. De catalogus helpt ons bij het in kaart brengen van deze competentie.” Volgens haar kan hiermee een wederzijdse teleurstelling worden voorkomen: “We

hebben in het verleden vaker gezien dat iemand die niet wil leren, zich bij ons niet op zijn plek voelt. Zij die juist graag leren, blijven hier met plezier.”

In de drukke dagelijkse praktijk blijft het lastig voor bouwondernemingen om tijd te vinden voor het vergroten van kennis van de medewerkers, maar Mackus stelt dat een goede planning uitkomst biedt: “Tijdens drukke periodes is het moeilijker om werknemers vrij te plannen, maar je komt ver door gebruik te maken van rustigere tijden zoals de winterperiode.” Kennis opdoen hoeft volgens haar niet gebonden te zijn aan vaste tijden: “We kunnen diverse leervormen aanbieden, waarbij de medewerker zelf het leermoment kiest. Bijvoorbeeld door het volgen van onlinecursussen.”

Roelofs vindt het volgens Mackus belangrijk dat medewerkers van elkaar weten wat ze doen, waar ze mee bezig zijn en hoe je elkaar kunt versterken. Het bedrijf ontwikkelde daarom een speciale app. Via de app zijn projecten en projectinformatie toegankelijk. Maar ook offline gaan bouwers bij Roelofs met elkaar in gesprek. In speciale sessies delen werknemers kennis met elkaar en is er contact met het onderwijs: “Studenten halen kennis bij ons op, maar laten ook nieuwe inzichten achter. We leren van elkaar.” Blijven leren is voor Mackus een onmisbaar ingrediënt voor een geslaagde toekomst voor elke bouwonderneming: “Kennis opdoen helpt je vooruit. De balans tussen werken en leren moet goed zijn, anders sta je stil. En wie stil staat, valt om.”


ONDERWIJS EN OPLEIDING

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters