Bordspel over circulair bouwen

Door Redactie Bouwmeesters , 21 februari 2019

Bordspel over circulair bouwen

Circulair bouwen is een complexe aangelegenheid. Drie scholieren maken het onderwerp toch begrijpelijk met een bordspel over hoe materialen oneindig kunnen worden hergebruikt. Twee van hen schoven samen met hun opdrachtgever aan in de studio bij Bouwmeesters in de uitzending van 18 februari.

Te gast waren:

  • Richard Koops, adviseur duurzaam bouwen Sweco Middelburg;
  • Iris van Wijngaarden en Merlijn Zurek, technasiumscholieren van Het Goese Lyceum.

Rondvraag

Zoals iedere week nemen de gasten hun eigen bouwnieuws mee. Richard Koops las op nu.nl over groene woontorens in Utrecht, de zogenoemde ‘Wonderwoods’: “We combineren al wonen en werken in gebouwen, maar deze torens adopteren zelfs natuur en klimaat. Dit type gebouw heeft de toekomst.” Merlijn Zurek koos het plan van de TU Delft om in 2030 CO2-neutraal te zijn: “Ze hebben momenteel 800 zonnepanelen op de campus. Dat gaan ze uitbreiden naar 4000.”

Serious game

Hoe maak je circulariteit begrijpelijk? Om die vraag te beantwoorden, schakelde adviesbureau Sweco Middelburg een drietal middelbare scholieren in om een spel te ontwikkelen. Medeontwikkelaar Iris van Wijngaarden licht toe: “Het doel van het spel is dat de deelnemers zich bewust worden van wat circulair is. Je wint het spel door een circulaire stad te bouwen.” Het spel is volgens Merlijn een ‘old-school serious game’: “We dachten ook aan een app, maar een bordspel is interactiever.” Beide scholieren gaan het komende halfjaar samen met hun derde groepsgenoot aan de slag om het spel te verbeteren. Opdrachtgever Koops is tevreden: “Het spel is zeer aantrekkelijk om te spelen.”

Ouderwets

Volgens Koops is een probleemanalyse met een rapport ouderwets: “Je moet juist het gesprek aangaan en samen een ambitie bepalen.” Daarom wordt het spel van Merlijn en Iris doorontwikkeld: “Medio mei hebben we een speelbaar spel.” Koops wil graag dat deelnemers met behulp van het spel met elkaar in discussie gaan: “Een belangrijk onderdeel van het spel zijn de vragen. Dat zijn soms meerkeuzevragen, maar er zitten ook creatieve vragen tussen. Over antwoorden kan je dan discussiĆ«ren.” De duurzaamheidsadviseur is ervan overtuigd dat het idee van serious games aanslaat: “Op LinkedIn, vanuit scholen en provincies trekt dit veel aandacht. Het voorziet in een behoefte.”

Circulaire paradox

Koops schreef in oktober over de ‘circulaire paradox’ die zich in Nederland voordoet. “Onze Hollandse degelijkheid zit circulair bouwen in de weg. Op het gebied van circulair bouwen zijn we nog in ontwikkeling, maar toch willen we graag dat bruggen en tunnels die we aanleggen minstens 50 jaar meegaan,” legt Koops uit. De duurzaamheidsadviseur vreest daarom dat de doelstelling om in 2050 volledig circulair te zijn tot problemen leidt: “Projecten die we nu ontwikkelen, moeten binnen 31 jaar circulair zijn.” De oplossing ligt volgens hem voor de hand: “We moeten een kortere levensduur van gebouwen overwegen. Dan kunnen we makkelijker opnieuw bouwen of aanpassen.” Dat betekent dat een brug die normaal een levensduur van 50 jaar zou hebben, 5 keer met een levensduur van tien jaar gebouwd moet worden. Dat is volgens Koops geen probleem: “Je hebt dan juist de mogelijkheid om nieuwe technieken te introduceren en de grondstoffen te hergebruiken. We moeten flexibel bouwen.”

Versnellingshuis

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat presenteerde onlangs een loket voor circulaire ondernemers om projecten van de grond te krijgen. Dit ‘Versnellingshuis Nederland circulair!’ is volgens Koops een goed idee: “De overheid is onmisbaar in de overgang naar een circulaire economie. Op productniveau is het bedrijfsleven aan zet, maar de overheid kan ruimte geven en waar mogelijk projecten initiĆ«ren.”

Innovation Challenge

Merlijn en Iris doen met hun spel mee aan de TU Eindhoven Innovation Challenge. “De uitdaging is bedenken hoe Nederland er in 2030 uitziet. Dat kan te maken hebben met bouwen, maar je kan ook denken aan auto’s die op water rijden,” legt Iris uit. Merlijn vindt dat hun spel aan die opdracht voldoet: “Ik heb door het ontwikkelen van dit spel veel geleerd over circulair bouwen en over de toekomst. Dingen moeten beter worden dan ze nu zijn.”

Meer weten?

Ontdek Wonderwoods uit de rondvraag, bezoek het Versnellingshuis Circulaire Economie of verken de TU Eindhoven Innovation Challenge 

Luister hier naar de uitzending


DUURZAAMHEID REDUCEREN VAN VERSPILLING

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters