Boeiende en persoonlijke verhalen bij themabijeenkomst over bedrijfsopvolging en -overname

Door V. (Vincent) Zijlstra , 19 maart 2019

Boeiende en persoonlijke verhalen bij themabijeenkomst over bedrijfsopvolging en -overname

Na een succesvolle sessie in Valkenburg organiseerde Jong Bouwend Nederland – in samenwerking met strategisch partner ING – op 13 maart 2019 ook in Heemskerk een themabijeenkomst Bedrijfsopvolging en -overname.

Met professor Roberto Flören had Jong Bouwend Nederland een zeer deskundige én boeiende spreker weten te strikken. De professor is namelijk hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode Business Universiteit . De circa 40 deelnemers aan de bijeenkomst werden dan ook getrakteerd op een razend interessante en leerzame lezing. En dat was precies waar ze voor kwamen; het merendeel is immers werkzaam in een familiebedrijf en krijgt op enig moment te maken met het vraagstuk ‘opvolging’. Flören maakte duidelijk dat ze dan een spannend traject met veel valkuilen en hobbels tegemoet gaan waarbij ze vooral niet over één nacht ijs moeten gaan. Een advies aan de toehoorders was dan ook om, als het moment daar is, zich vooral goed te laten begeleiden bij dit ingewikkelde en ingrijpende proces. Besluiten over een familiebedrijf kunnen immers verstrekkende gevolgen hebben voor die betreffende familie zelf. Wat betekent het bijvoorbeeld voor de dochters (en hun kinderen) als de pater familias besluit het bedrijf alleen aan de zonen over te dragen? Het is niet voor niets dat indianen ingrijpende besluiten slechts nemen als ze kunnen overzien wat het voor zeven generaties na hen betekent, schetste Flören. Om er aan toe te voegen dat 200 jaar in de toekomst kijken misschien wat veel gevraagd is voor een familiebedrijf, maar dat nadenken over de consequenties voor in ieder geval de komende twee generaties wel zo verstandig is.

(Reactie van een van de deelnemers)

Een eyeopener voor degenen die starten of bezig zijn met het proces van bedrijfsovername.

Eeuwenoude succesverhalen

Tegenover het misschien wat zorgwekkende beeld van de opvolgings- en overnametrajecten staat dat familiebedrijven volgens de expert doorgaans succesvoller zijn dan andere bedrijven. Ze presteren niet alleen op financieel gebied beter maar scoren ook hoger als he gaat om klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid, rentabiliteit en continuïteit. Het is dus niet voor niets dat de tien oudste familiebedrijven in Nederland allemaal al sinds de 17e eeuw bestaan. Dat rijtje van familiebedrijven uit de Gouden Eeuw telt overigens maar liefst drie bouwbedrijven!

(tekst loopt door onder afbeelding)

(Beeld uit de presentatie Vn R.H. Flören d.d. 13 maart 2019, uit Duitman, J., Flören, R.H. (2007), Praktijkhandreiking bedrijfsoverdracht, Amsterdam, Koninklijke NIVRA)

Persoonlijke praktijkcases

Na het interessante verhaal van Flören werden er twee praktijkcases besproken. Kees van der Vlugt van kozijnenfabrikant Van der Vlugt vertelde over zijn eigen ervaringen met de overname van het bedrijf. Zelf had hij het bedrijf in de jaren zestig overgenomen van zijn ouders, en vorig jaar is het overgegaan in de handen van een van zijn kinderen. Dat traject is, ondanks een goed doordacht plan en begeleiding door verschillende adviseurs, niet zonder strubbelingen verlopen. Zozeer zelfs dat de ingezette bedrijfsopvolging werd teruggedraaid en op een andere manier is ingestoken. ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’, was dan ook de boodschap van Van der Vlugt aan de aanwezigen; onder wie vele vaders en zoons. De praktijkcase die ING-directeur Jan Bel vervolgens besprak – een opvolgingsverhaal bij één van zijn klanten – sloot daar mooi op aan.

In Chateau Marquette in Heemskerk had Jong Bouwend Nederland een geknipte locatie voor de bijeenkomst gevonden. Het uit de 13e eeuw stammende kasteel is immers in bezit van Bouwend Nederland-lid Bouw- en ontwikkelingsbedrijf C. Nelis en dat is niet geheel toevallig één van de vele familiebedrijven die Noord-Holland rijk is.



Over de auteur

V. (Vincent) Zijlstra

Adviseur Onderwijs & Arbeidsmarkt