Infraplatform ondergronds bij station Driebergen-Zeist

Door J. (Joost) Swaan , 28 maart 2019

Infraplatform ondergronds bij station Driebergen-Zeist

Zo’n 20 man groot was de groep Infrabouwers die woensdag 27 maart een bezoek bracht aan de transformatie van stationsgebied Driebergen-Zeist. Gastheer BAM Infra trakteerde ze op een boeiende excursie.

Het huidige station Driebergen-Zeist is in de jaren zestig gebouwd maar de geschiedenis gaat nog dik honderd jaar verder terug, tot 1844. Toen werd de spoorlijn Amsterdam-Utrecht doorgetrokken tot Driebergen. Hadden ze destijds geweten hoe druk en krap het er in de 21e eeuw zou worden, dan hadden ze vast meteen al het station anders gebouwd en de doorgaande weg ondergronds gemaakt. Dat had BAM Infra een hoop kopzorgen bespaard, maar ook een mooi en zeer uitdagend project gescheeld. Alleen al de planning en organisatie is uitzonderlijk veeleisend, zo legde Guido Nijenhuis van BAM uit tijdens de inleidende presentatie. In zo’n drie kwartier gaf hij de leden van Infraplatform Randstad Noord een inkijkje in de opgave.

Veilig en energieneutraal

De overweg, een bottleneck van jewelste, verdwijnt en de Hoofdstraat (de doorgaande weg tussen Driebergen en Zeist) gaat ondergronds. Zowel automobilisten, fietsers als voetgangers hoeven dus niet meer het spoor over te steken. Ook komt er ondergronds een enorme fietsenstalling met een directe verbinding met het perron. Het nieuwe station, dat zoveel als mogelijk moet opgaan in het landschap, krijgt zonnepanelen op de perronkappen om het zo energieneutraal mogelijk te maken. Het busstation, voorheen een halte langs de weg, heeft een andere plek gekregen en is aanzienlijk groter geworden.

(tekst loopt door onder de afbeelding)

Superstrakke planning

Nijenhuis legde uit dat het bij een project als dit voor een heel groot deel op planning en communicatie aankomt. Zo zijn de buitendienststellingen, de momenten waarop het treinverkeer wordt stilgelegd voor bepaalde bouwwerkzaamheden, al meer dan een jaar vooraf vastgelegd. Daar moet dan zeer nauwkeurig naar worden toegewerkt. De meeste recente buitenwerkingstelling, van maar liefst 16 dagen aaneengesloten, is probleemloos verlopen. BAM heeft alle geplande werkzaamheden binnen de tijd kunnen doen. Een knappe prestatie, vonden ook de deelnemers aan de excursie.

Helmen op en hesjes aan

Na de presentatie werden helmen en hesjes tevoorschijn gehaald om het bouwterrein van dichtbij te bekijken. Onder meer de immense ondergrondse fietsenberging, er kunnen straks 3000 fietsen worden gestald, werd bezocht. De wandeling gaf een nog beter inzicht in de opgave, want de beschikbare bouwruimte is zeer beperkt. En naast de realisatie van de transformatie moet er ook nog gewoon gereisd kunnen worden.
De interessante en ook indrukwekkende excursie bood veel stof tot napraten tijdens het aansluitende diner in het wapen van Rijsenburg.



Over de auteur

J. (Joost) Swaan

Verenigingsmanager afdeling Amsterdam