5 tips om een interessant programma samen te stellen op Dag van de Bouw!

Door Silke Gurdebeke , 16 april 2019

5 tips om een interessant programma samen te stellen op Dag van de Bouw!

1. Vertel het verhaal van jouw project

Uit een enquête onder de bezoekers van de Dag van de Bouw in 2017 bleek dat zij vooral geïnteresseerd zijn in achtergrondinformatie over een project. Elk project heeft een eigen uniek verhaal. Wat is het verhaal van jouw project? Wat maakt het bijzonder? Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een vernieuwde bouwmethode, speciale materialen of omdat er voor een bijzonder ontwerp is gekozen. Denk na over wat jouw bouwproject uniek maakt en vertel jouw verhaal op de Dag van de Bouw! Betrek ook je partners in dit project. Wat kan de architect over het ontwerp vertellen? Wat doet de constructeur? En welke technieken past de installateur toe? Publiek is erg nieuwsgierig hoe iets gemaakt wordt.

2. Kies een thema voor jouw verhaal

Om je op weg te helpen, staan hieronder enkele thema’s waaraan je kunt denken bij het samenstellen van jouw verhaal:

  • Innovatie
  • Duurzaamheid
  • Architectuur
  • Constructie
  • Bouwtechniek
  • Installaties
  • Samenwerkingspartners

Welk thema past bij jouw project en wat valt erover te vertellen? Kies één of meerdere thema’s die het unieke verhaal van jouw project ondersteunen. Denk ook na wie je het verhaal laat vertellen. Betrek je partners in het programma.

3. Vraag jouw partners om het verhaal te vertellen

Per project verschilt het wie het verhaal het beste kan vertellen. In het ene geval is dat wellicht de hoofduitvoerder of de bouwvoorbereider, maar het kan ook de architect of constructeur zijn. Je kan er ook voor kiezen om de verschillende onderdelen van de bouwketen te laten zien door de samen¬werkingspartners van jouw project. Zo krijgen bezoekers een volledig beeld van het bouw- of infraproject. Omdat bezoekers graag in contact komen met experts raden we je aan jouw partners te benaderen om mee te werken aan het programma op de Dag van de Bouw. Zo kun je verschillende rondleidin¬gen organiseren met een specifieke invalshoek. Dit kun je gebruiken in de publiciteit over jouw project.

4. Voorbeelden

Op 15 juni willen wij bij alle projecten een eigen uniek verhaal laten horen. Over de keuzes, afwegingen en de aanpak die ieder project bijzonder maakt. Bezoekers op Dag van de Bouw komen jouw project namelijk bezoe¬ken om dat verhaal te horen. Om later als gebruiker terug te keren en te weten wat er allemaal aan vooraf ging. Je kunt denken aan:

  • De architect vertelt samen met de metselaar over de redenen om te kiezen voor een bepaald metselverband dat typisch is voor het project.
  • De constructeur en de aannemer vertellen samen over de constructieve en technische uitdagingen in het project.
  • De installateur vertelt over de duurzaamheidsambities en de aannemer vertelt hoe deze in de praktijk zijn gebracht.
  • De uitvoerder vertelt over de logistieke uitdagingen van het project.

En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden!

5. Dag van de Bouw = Dag van de Architectuur

Dit jaar valt de Dag van de Bouw in een aantal steden samen met de Dag van de Architectuur. Na goede resultaten in de afgelopen jaren wordt de bundeling van beide programma’s dit jaar op een hoger niveau getild. Samen behalen we een groter bereik en heeft het publiek de mogelijkheid meer bijzondere gebouwen te bezoeken. Door deze samenwerking kunnen we verschillende aspecten van het bouwproces, van ontwerp t/m uitvoering  integraal laten zien. Architecten zijn graag bereid bij te dragen aan jouw programma.

Bekijk de vernieuwde handleiding voor Dag van de Bouw 2019 >>

Wil je graag meer promotiemateriaal inzetten? Dat kan je altijd bestellen via onze Dag van de Bouw webshop.

Heb je jouw project nog niet aangemeld voor Dag van de Bouw?

Meld je dan voor 1 mei aan en draai mee in onze online en offline communicatie!



Contactpersoon bij dit bericht

Diny van Hal

Projectmanager Dag van de Bouw