BNR Bouwmeesters: Is er straks nog plek voor auto's in de stad?

Door Redactie, 18 april 2019

BNR Bouwmeesters: Is er straks nog plek voor auto's in de stad?

Er is geen ruimte in steden voor nog meer auto’s, terwijl meer mensen in de stad gaan wonen. Dit vraagt om slimme oplossingen van bouwers en vervoerders, bijvoorbeeld panden waar gebruikers auto’s delen. Hoe dat kan werken, leggen Marc Bras en Arnoud Neidig uit in de Bouwmeesters van maandag 15 april.

Te gast waren:

Marc Bras, head of BMWi bij BMW Nederland;

en

Arnoud Neidig, marktgroepdirecteur Infrastructuur bij ingenieursbureau Arcadis en coauteur van mobiliteitsvisie Nedernet.

Rondvraag

Zoals gebruikelijk nemen de gasten hun eigen bouwnieuws mee. Marc Bras wil het graag hebben over de parkeertarieven in Amsterdam: “Die zijn choquerend duur voor de consument. Tegelijkertijd is het interessant om te zien of dit zorgt voor meer deelauto’s.” Arnoud Neidig is benieuwd naar het nieuwe 5G-netwerk: “Het bereik van een 5G-antenne is maar 250 meter. Dat betekent een enorme ruimtelijke opgave om genoeg antennes te plaatsen.” Desondanks is Neidig wel een voorstander van het nieuwe netwerk: “Nu we steeds meer digitaliseren, is de extra veiligheid die het biedt onmisbaar.”

Elk gebouw vier deelauto’s

Als het aan BMW Nederland ligt, heeft elk nieuw gebouw in de toekomst gelijk vier deelauto’s ter beschikking. Bras vindt elektrische deelauto’s een logische stap: “Steden willen alleen nog maar uitstootvrij vervoer in de binnenstad. Deelauto’s met elektrische aandrijving liggen voor de hand.” Om dat te realiseren zoekt BMWi volgens Bras de samenwerking op met projectontwikkelaars: “Soms zitten we zelfs al in de ontwerpfase met de architect aan tafel. Dat kunnen we doen omdat niet de gebruikers, maar de opdrachtgever of eigenaar van het gebouw onze klant zijn.”

Gedragswijziging

Een praktijkvoorbeeld van een gebouw met deelauto’s is het Timmerhuis in Rotterdam. Volgens Bras is de technische kant van het verhaal niet ingewikkeld: “Wat je vooral ziet is dat het moeilijk is om het gedrag van mensen aan te passen. De infrastructuur heb je zo aangelegd, maar mensen moeten er wel gebruik van maken.” Om de overstap zo makkelijk mogelijk te maken, heeft BMWi een app ontwikkeld. Bras vindt dat de resultaten van die app tegenvallen: “Hij werd in het begin vooral gebruikt door mensen die het even wilden proberen. Maar het lukt nog niet mensen over te halen hun tweede auto weg te doen.” De app levert waardevolle gegevens op voor BMWi: “Met die data hopen we de dienst verder te ontwikkelen.”

Niet bezit maar gebruik auto centraal

Als het aan Arcadis ligt, heeft in de toekomst niemand meer een auto nodig. Dat staat in hun mobiliteitsvisie Nedernet. Medeauteur Arnoud Neidig ziet mobiliteit als een belangrijke opgave: “Als we een miljoen extra gebouwen bouwen, moeten we er nu nog voor zorgen dat er ruimte is voor een miljoen extra auto’s. Steden worden daar te druk voor.” Net als Bras denkt ook Neidig dat een gedragsverandering nodig is: “Mensen moeten bezit loslaten. Niet het bezit, maar gebruik van auto’s moet centraal staan.” Neidig denkt niet dat de auto morgen al overbodig is: “Maar we zien wel een grotere rol voor deelauto’s, de fiets en het OV.”

Logische samenwerking

Al enkele jaren staat BMWi op de vastgoedbeurs Provada. Volgens Bras is samenwerking tussen vastgoed en autofabrikant logisch: “Op het gebied van luchtkwaliteit en vergroening moeten we samen met oplossingen komen.” Ook Arcadis opereert op het snijvlak tussen vastgoed en mobiliteit. “Op onze mobiliteitshubs komen allerlei vormen van mobiliteit samen. Het is een soort parkeerplaats waar je over kan stappen op deelauto, leenfiets of OV.”

Parkeernormen

Een groot aantal gemeenten in Nederland hanteert zogenoemde parkeernormen. Daarin wordt bepaald wat het minimum aantal parkeerplaatsen is per nieuwe woning in een bepaalde wijk. Dat leidt voor de bouw regelmatig tot vertraging van projecten. Neidig vraagt zich af of parkeernormen nog lang houdbaar zijn: “In de verre toekomst zullen autonome auto’s parkeren in zijn geheel overbodig maken. Maar ook in de nieuwbouwwijken kan je met goede OV of mobiliteitshubs de parkeernormen een stuk lager houden.” Bras sluit zich hierbij aan: “Uiteindelijk gaan we naar een straatbeeld met veel minder auto’s.”

Volgens gebiedsontwikkelaar BPD hebben parkeernormen invloed op de betaalbaarheid van woningen. In het geval van deelauto’s hoeven we volgens Bras niet te rekenen op een vergelijkbaar effect: “Als je de kosten van deelauto’s uitsmeert over meerdere appartementen, ben je per definitie goedkoper uit.”


DUURZAAMHEID BEVORDEREN KETENSAMENWERKING ONDERNEMERSCHAP EN INNOVATIE