Zo regel je de publiciteit voor jouw project op Dag van de Bouw!

Door Silke Gurdebeke , 23 april 2019

Zo regel je de publiciteit voor jouw project op Dag van de Bouw!

Je hebt je project aangemeld voor de Dag van de Bouw en je bent volop bezig met het opzetten van het programma op 15 juni. Maar hoe zorg je er nu voor dat er veel bezoekers een kijkje komen nemen op jouw bouwlocatie? Door het inzetten van lokale publiciteit! We geven je alvast enkele tips mee om de publiciteit tot in de puntjes te regelen.

1. Maak een overzicht van lokale media in jouw regio

Inventariseer welke huis-aan-huisbladen en regionale kranten er verschijnen in een straal van zo’n 30 km om het bouwproject. De mailadressen van de redactie staan vaak in de kranten of op de bijbehorende websites. Is dit niet het geval? Bel ze dan even op om de juiste mailadressen op te vragen.

2. Inventariseer andere belangrijke media

Zijn er andere belangrijke lokale en/of regionale kranten, bladen, websites of omroepen (radio en/of televisie) voor jouw project? Zoek daar dan ook de mailadressen van op en neem contact met hen op.

Op https://lokaleomroep.startpagina.nl/ vindt je een overzicht van lokale omroepen voor radio en TV per provincie in Nederland met een eigen website.

3. Denk goed na over wanneer je publiciteit inzet

De media houdt van actuele onderwerpen. Daardoor heb je de meeste kans op plaatsing van jouw publiciteit in huis-aan-huisbladen 1-2 weken voordat de Dag van de Bouw plaatsvindt. Bij regionale dagbladen is dat vaak één week tot een paar dagen voor het evenement.

4. Hou rekening met de verschijningsdata van de media

Let erop dat de meeste huis-aan-huisbladen op dinsdag, woensdag of donderdag verschijnen. Hou daar rekening mee met het versturen van het bericht. Voor plaatsing in de krant van 15 juni, is het het handigst om het persbericht al op 7 juni te versturen.

5. Stuur het persbericht uit op de juiste manier

Het handigste is als het persbericht als platte tekst in de ‘body’ van de mail gezet wordt. Logo’s blijven doorgaans in de spamfilters hangen en kun je het best meesturen in bijlage. De mailadressen van de redacties en journalisten zet je in de bcc en je verstuurt de mail aan jezelf.

6. Goede fotografie is essentieel

Als je een goede foto van het project meestuurt, vergroot je de kans op plaatsing in de media. Het moet dan wel een foto zijn die geschikt is om afgedrukt te worden in de kranten/huis-aan-huisbladen.

Belangrijke specificaties voor druk 
• CMYK-kleuren
• Minimaal 300 dpi
• Hou 1mb aan als grootte van de foto

7. Plaats zelf nieuwsberichten

Bij veel huis-aan-huisbladen is het mogelijk om zelf nieuwsberichten up te loaden via hun website. Maak hier gebruik van en plaats er een leuke foto van het project bij, waarbij de bouwplaats goed in beeld is.

Specificaties fotogebruik website
• 72 dpi
• Hou 1mb aan als grootte van de foto

Wil je graag meer tips over hoe je zelf extra publiciteit kan regelen voor jouw project?

Dit overzicht wordt meegestuurd met het promotiepakket van Dag van de Bouw.
Als je nog een extra exemplaar wilt bestellen, kan je dit gratis verkrijgen via onze webshop.

Heb je jouw project nog niet aangemeld voor Dag van de Bouw?

Meld je dan voor 1 mei aan en draai mee in onze online en offline communicatie!